Att vara utan framtid

är att vara i frihet!
 
Så nu förstår jag än bättre det jag lagt in tidigare, om att vara utan syfte! Lustigt hur allt vävs samman ...
 
Stycket ur boken Frekvens, som beskrivs i förra inlägget.
 
" ...Jag satt där med upplevelsen av oändlig rymd, och den var så oändligt mycket mer njutbar än den hemska framtid som hade lagts över mig som en våt filt. Det kändes i och för sig lite underligt att inte ha någon framtid, att inte ha någon plan, men jag insåg att den märkliga känslan i själva verket var frihet! Jag insåg att jag aldrig upplevt frihet tidigare, trots att jag alltid kämpat för den, och jag förstod att om jag försökte skapa min framtid inom ramen för intellektets begränsningar skulle den i bästa fall bli slätstruken."
 
Så nu förstår jag på fler sätt, det jag skrivit tidigare, om jag sätter egna ord på det, varför jag inte velat ha några fastställda ramar såsom t ex ett fast jobb. Då hade jag vetat hur framtiden skulle te sig den närmsta tiden/året/åren. Och det har inte varit frihet för mig. Det har varit en begränsning.
 
Jag har inte försökt bestämma mig hur saker och ting ska lösa sig, utan bara låtit det komma. För jag har sett att om jag själv försöker tänka ut en lösning, blir den som sagt mycket mer begränsad, än om jag låter universum lösa det åt mig. Det blir tusen gånger bättre så, för det jag hamnar i hade jag aldrig kunnat tänka ut bättre själv. Därför lämnar jag framtiden i universums händer med en stor portion tillit. =)
 
I den här boken finns många intressanta tankar och beskrivningar.
 
"...Egot vill ha en fullt utvecklad. strategisk plan, klart utstakad i tio steg, som ska vara genomförd inom en vecka. Men så länge vi inte sätter egot på "paus" får själens magi inget utrymme."
 
Och precis så beskrev en kompis till mig att hon i sin tur hade hört beskrivas. Att när hon slutade kämpa för att lösa en specifik grej, när hon släppte taget, då fick själen fritt fram att jobba, och själen jobbar mycket mycket snabbare än vårt sinne. Och då hade allt löst sig på nolltid. Själens magi, ja =)
 
 
 
Nya tankesätt   (tidigare inlägg)
 
Syfte, till vilken nytta?
  • Ambition är ett tillstånd av syfte och otillräcklighet, inte VARANDE. Syfte är en "förväntad utgång som är avsiktlig eller som vägleder dina planerade handlingar". Det är associerat med en "utgång", inte oändliga möjligheter. Och då kommer vi in på begränsningar igen, att människor begränsar sig och gör sig mindre. Istället för att "VARA". Syftet definierar oss som en "del", inte som en helhet
     
  •  
    När vi gör ett val kring något använder vi sinnet eller känslorna och skapar en polaritet med andra möjliga val.

    Det vi kallar "skuld" är resonansen mellan gjorda val och val som kunde ha gjorts. När du inte gör val finns det inga polariteter. Att välja är att välja ut och vi gör det genom att tänka, vilket är programmet. När vi är i ett tillstånd av vetande finns det inga val att göra eftersom vi inte står inför några alternativ. Vetandet vet, det behöver inte välja från möjligheter."

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0