Skicklighet - en vana

"Vi är vad vi har för vana att göra. Skicklighet är sålunda inte en handling, utan en vana."
Aristoteles


"I en ettårings hjärna bildas ca en miljon nya synapser i sekunden. Under de kommande åren försvinner de synapser som inte tas i bruk och på det sättet skräddarsys hjärnan till sin unika miljö.

Mycket små japanska barn har exempelvis inget problem med att skilja mellan "l" och "r". När de blir äldre försvinner dennan förmåga eftersom den inte behövs för att tala japanska.De synapser som skötte distinktionen har helt enkelt lagts ner i brist på arbetsuppgifter.

De föränderliga synapserna är en nyckelnivå för vår neuroplasticitet. ("formbarhet av nervceller")
Synapsen kan därmed förstärkas eller försvagas, vilket i sin tur gör att cellernas elektriska aktivitet kan formas och styras på ett mycket sofistikerat sätt.  (http://becausetrollrik.blogg.se/2010/february/elektromagnetisk-energi.html)

Eftersom aktiva synapser, liksom aktiva muskler, förstärks och inaktiva synapser, liksom inaktiva muskler, försvagas kommer hjärnan bli allt bättre på det den gör - och allt sämre på det den inte får tillfälle att träna på.

Ofta tänker vi nog inte på att träningen bygger om vår hjärna och att det är därför vi blir bättre och bättre på den nya uppgiften.

Det som händer är att nervceller som samarbetar, exempelvis för att åstadkomma en ny rörelse, utvecklar allt starkare förbindelser med varandra.
....

Hjärnans celler är organiserade i arbetslag som sköter olika uppgifter.

Storleken på en arbetsplats i hjärnan kan anpassas efter behovet. Violinisters hjärnor skjuter t ex  till extra utrymme för styrningen av vänsterhandens fingrar. Hjärnan beter sig som vilken arbetsledare som helst och styr över resurser till särskilt krävande projekt, och skräddarsyr en hjärna för sina egna behov.

Åsa Nilsonne
Mindfulness i hjärnan

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0