Lista på sånt jag prövat till hästarna

Sånt som är allmänt stärkande, utrensande. Kommit fram till vad de gillar och ev inte gillar.

Att vara stallkock är så himla skojigt tycker jag. Så roligt att experimentera med nya "recept" och sen testa om det duger ;o) Vet inte varför jag är så fascinerad av det?! För att kocka till mig själv tycker jag är dötråkigt hihi. På sin höjd har jag en period tyckt om att vara bagare, baka bröd gjorde jag mycket förr. Men nu har jag lagt det på hyllan också. Jag är inte hushållslig för fem öre, om jag inte får använda köket till hästmat förstås =)

Kanske skulle göra en hästkokbok ;o)

Hetast just nu! :-P
är favoritsoppan, mycket enkel och god, tycker killarna

Jag kokar varmvatten och rör i några matskedar gurkmeja, nyponpulver och nässelpulver (om man vill kan man ju även koka linfrön så blir det tjockare soppa ;o)

Sen spär jag ut det med kallvatten så det blir ljummet till minst 15 liter i en hink. Allting går åt på en gång, den ena kan dricka allt själv men jag får se till så att han delar med sig, slurrrp. De får det nån gång i veckan eller när jag har tid att göra. Men det är inte speciellt krångligt ;o)

Gurkmeja (t ex biofood)   250 g 50-60 kr. T ex 2 msk per dag i 2 veckor, utrensande se tidigare inlägg om gurkmeja =)
http://becausetrollrik.blogg.se/2009/february/gurkmeja-till-hast-och-manniska-och-varmt-v.html


Nässelpulver (t ex biofood 500 gr burk 69 kr) Rik på c-vitamin, anitoxidanter, järn, urindrivande renande.

Nyponpulver (ica 500 gr drygt 50 kr)


C-vitamin kan man köpa på affären i små påsar askorbinsyra om man vill ge som en kur några dagar eller vecka. Bäst är natriumaskorbat, går att beställa på nätet. ca 150 kr 500 gr. Natriumaskorbat är utvunnet ur den sura eller syrliga askorbinsyran, och är salt. Det sura är borta och natriumaskorbat är alltså mer koncentrerat men skonsammare för magen! (för oss människor också) Effektivast och billigast i längden.

Svavel MSM (se tidigare inlägg ;o) äter de som salt ur handen, älskar det

http://becausetrollrik.blogg.se/2009/november/svavel-som-glucosamin.html



Järnsaft, Blutsaft  Det händer att hästar har järnbrist och då funkar det att ge vanlig järnsaft som en kur. Har hört de som testat värdena hos veterinär och fått förbättring efter 2 veckor. En halv dl om dan så länge det räcker.

Cocosfett (ej upphettat, ekologiskt biofood 55 kr 500 gr) Är inflammationshämmande och smörjer ju som andra fetter. Hålla magen i trim. En klick nån gång ibland eller en matsked om dan.

Bovete (helt) Ska vara bra för luftvägar. Är ju en ört.

Timjan Kokar upp 1 dl timjan i 5 liter vatten, avkok. Man kan säkert spä ut det mer också, och ge en dl timjanvatten om dan i mat eller nånting drickbart åt hästarna. Bra för luftvägar.

Diverse örtpåsar på hälsokosten där man kan köpa blåbärsblad (mums, billigt 20 kr) och maskrosblad eller maskrosrot. Göra te av och blöta maten och ge alltihop.

*****

Vitkål C-vitaminkälla. Bra, men mina hästar äter det inte. Billigare än morötter isåfall, om de äter ...

Mynta I olika former är bra för matsmältningen. Jag köpte färsk och gav dem i maten, gjorde saft eller nåt. Men för bökigt att hålla på med tyckte jag =)

Äppelcidervinäger och diverse oljor har nog de flesta provat =)




Kommentarer
Postat av: Maria

Hej Ingela!



Tack för tipsen angående Nova och hennes krumbuktande.

Visst håller du på med Kraniosakralbehandling på häst?

Hur mycket betalt tar du? Du kan maila mig om du vill

[email protected]



/Maria

2010-01-19 @ 16:41:57
URL: http://maria-hastliv.blogspot. com
Postat av: Maria

Oj, jag kanske redan har skickat en sådan kommentar, om behandling alltså...

2010-01-19 @ 16:43:22
URL: http://maria-hastliv.blogspot. com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0