Fågelsymbolik i kråksången

Oj, det här var precis vad jag behövde, lustigt sammanträffande! Nu när jag satte mig vid datorn och tänkte göra annat så har det hamnat ett word dokoument mitt på skrivbordet som heter FÅGLAR SYMBOLIK.
 
Det hade jag glömt, tror jag tog fram det ifjol och trodde väl inte det fanns kvar? Jag letade nåt speciellt då inte för egen räkning och tog fram en lång lista med fåglar och övriga djur.
 
Nu är det så att sen nån vecka har vi haft 2 galna kråkor runt huset! De är som tokiga på fönstren, speciellt nere i källaren. Vet inte om de ser sig själva spegelvis och bråkar med "inkräktarna" eller om de ser nåt innanför om de har bättre syn än vi.
Och så är de på balkongen, och det kan väl bla bero på att jag har min stora silverboll där ute nu, som var så skön att sitta på när jag var gravid ;) Men de är på fönstren och knackar och där nere är de alldeles skitiga av vingslagen. Så vi har gjort en fågelskrämma där av jacka, keps och solglasögon B-) Lite lugnare har det väl varit nu några dagar.
 
Så hittar jag den här djurlistan med en massa symbolik, hade inte haft en tanke att kolla på kråkan men den var 4 på listan så jag råkade se den ändå. Var väl lite upplyftande iallafall tills vidare ;) Så får vi se om vi får vara ifred sen haha. Brukar ställa ut kartonger och sånt till sopsorteringen på balkongen... men inte så bra nu.
 
Kråka
Förnyelse, transformation, magi, överflöd Precis som korpen så är kråkan synonym med kraftfull magi. Kråkan står också för pånyttfödelse, man reser sig som fågel Fenix ur askan.
 
Lägger in några fler på måfå i brist på annat blogginnehåll för närvarande.
 
Hök
Healing, visioner, återfödelse, andlighet och frihet Nordamerikanska indianer associerar höken med magi och använder fjädrarna i healingceremonier och för att framkalla regn.
 
Örn
Makt, skapande, upplysning, upptäckande Nordamerikanska indianer dyrkade denna fågel som Den Stora Anden, skaparen av allt. I örnens ande finns den kvinnliga aspekten (anima). Kvinnan har förmåga att se saker från ett distansperspektiv, besitter stort mod och kan se in i framtiden.
 
Papegoja
Kärlek, profetia, meditation, verbal förmåga Fågelns förmåga att tala anses som en kanal mellan människan och den andliga världen. Papegojan sägs också kunna förutse vädret.
 
Hittade en med namnet Adam i så den måste ju också med ;)
 
Uggla
Sexuell energi, mörker, befrielse Ugglan är en nattfågel och är starkt assosierad till månen och den kvinnliga kraften. Lilith, en gudinna från Talmuth och den kristna gnostisismen, är ofta representerad som en uggla. Hon var Adams första fru och vägrade att underkasta sig en underordnad ställning i äktenskapet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0