Medvetet, visionskarta, standardkarta


”För att ge näring till vår inre eld, måste vi vakna upp och göra alla våra val medvetna. Ett medvetet val återspeglar vårt högsta engagemang och står helt i linje med visionen för vårt liv. När vi gör medvetna val, tar vi hänsyn till den effekt som våra handlingar kommer att ha på vårt liv som helhet. Vi tar tid på oss till att reflektera på vart våra val kommer att föra oss och den inverkan de kommer att ha på vår framtid.

Varje gång som vi glider in i omedvetenhet och glömmer våra djupaste önskningar, går vi in i en automatisk trans och faller in i vilka programmeringar och mönster som helst, som existerar från vårt förflutna. Transen är som att gå på autopilot: det behövs ingen ansträngning, inget tänkande.
-------------------
När vi gör omedvetna val, kan vi vara säkra på att vi inte är närvarande i nuet. När vi går omkring omedvetna, utsätter vi oss för risken att falla offer för våra lägsta impulser. Ovetande överlåter vi vårt liv till vår standardkarta, som är konstruerad efter vårt förflutna och allt som finns där och på några sekunder befinner vi oss på väg i helt motsatt riktning mot dit vi vill gå. Vi sover vid ratten och låter det förflutna och rädslorna diktera och begränsa vår framtid.

Detta illustrerades klart och tydligt för mig av en gammal vis man som jag träffade för många år sedan. Vi talade om livet, att vara människa och de prövningar och vedermödor det innebar att utveckla sitt medvetande. I slutet av vårt möte lutade han sig mot mig och sade helt allvarligt: ”De flesta av oss är robotar, som tar order och reagerar på den kollektiva ansamlingen av obearbetade känslor och trauman.” Vi fungerar automatiskt – vi återskapar det förflutna, vi är slavar under våra beroenden, våra begär och våra ouppfyllda behov: ”Jag vill ha glass. Den tavlan skulle vara perfekt i mitt vardagsrum. Jag ska börja mitt motionsprogram i morgon. Nästa gång ska jag vara mer bestämd.”

Om du gör en lista på några av de val du har gjort inom ett område av ditt liv där du inte har fått de resultat du önskade, kommer du helt säkert att upptäcka att du har sovit vid ratten. Ovetande har du slagit på den kontakt, där det står: Autopilot, uppmärksamhet krävs ej. På något sätt har du glömt att din framtid bestäms av de val du gör i dag. Och i stället för att stanna upp och rådfråga din visionskarta för att vara säker på att de val du gör kommer att leda dig dit du vill, gör du bara det som verkar vara lättast för ögonblicket.”
(DEBBIE FORD i boken ”Fråga dig det rätta”)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0