Frihet eller? säkerhet/trygghet, eller både och

Jag har som sagt alltid prioriterat frihet överst. Jag vill beskriva det lite med att göra en jämförelse. Man kan säkert göra många, men det här är ett exempel.
 
Det kan ibland vara så att det känns som att saker står i motsats till varandra. Som t ex kan man "offra" friheten till förmån för tryggheten eller kanske framförallt säkerhet.
 
För det är lite lustigt att lika säkert som jag prioriterat friheten, så har jag inte prioriterat (den yttre) säkerheten.
Det har troligtvis en förklaring i att jag är så trygg och säker i mig själv, så jag har inte brytt mig om den "yttre" säkerheten. Den som ofta ger oss en illusion av trygghet...för de som inte har riktigt lika mycket inre trygghet.
 
Det kan gälla de mest olika saker.
 
Jag illustrerar med ett exempel som konkret visar hur jag menar ;o)
 
Det här med att använda bilbälte ! Det skulle kunna få en att känna sig fast, inlåst, OFRI, med bilbälte. Säkerheten är inte ett dyft värd, bara jag får ha min frihet... vilket innebär att jag ogärna använt bilbälte. I dagens bilvärld har det dock uppfunnits nåt som tjuter en himla massa om man inte använder bilbälte ... Nu när jag har ny bil så gäller det även mig, men länge har jag "åkt säker" från pipbilar ;o) Barnsligt kan tänkas, men intressant att vara observant på sina magkänslor ;o)
 
En annan grej som många tycker sig känna trygghet och säkerhet av är ett "fast" jobb, vilket jag bara har känt att skulle jag hamna där är jag fast, då är det "kört" hihi ;o) Naturligtvis är det inte så, men lite av ett fängelse har jag väl gjort bilden av det. Men lika säkert som att det inte är så, så är det en illusion att det kan vara tryggt och säkert med ett fast jobb. Jag har iallafall känt mig mycket tryggare och säkrare om jag känt mig fri och haft illusionen av att jag kan göra som jag vill.  ;-P
 
För mig är frihet = säkert ;o)
 
Vi får väl se om jag växer upp...
Muffis illustrerar väldigt förklarande hennes syn på saken iallafall haha
Men svårt att sätta ord på, det är bara att studera...
 
Hon är alltid fri, men det innebär ändå att hon kan sätta sig i säkert förvar ... så att säga. Väldigt intressant att se hennes val, vad hon väljer, hon som kan välja fritt. =)
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0