Studie i svansar och sommarreflektioner





Den här tiden på året brukar sommarens svansskav växa ut, dvs den brukar vara nerväxt en bit. Because brukar ha en tydlig rand nån decimeter ner. Rakt av, inte successivt längre hårstrån uppifrån som det normala här.

I somras kliade ingen av hästarna svansarna en endaste gång. Lite märkligt är det tycker jag. Lika för båda också. För det var den mest knottiga och myggiga sommar vi upplevt så länge jag minns, och den höll dessutom i flera månader längre. Var ju varmare.
Jag brukar inte ha flugluvorna på fr.o.m. augusti, det vet jag mycket väl från året innan. Men i år hade de flughuvor ända fram i september.

Det som istället dök upp var nåt nytt, på Because. Vilket visade att det var tillräckligt mycket insekter. Han fick skav fram på bakkotorna mot slutet av sommaren. Aldrig sett liknande. Jag försökte se om han skalpade sig när han gick över trösklarna in till stallet. Men kunde aldrig se att han strök sig där. Det blev så mycket att han blev hårlös på nån cm och sånär blödde på den ena kotan, så jag smörjde tjockt med idomin varje dag för att hålla det "glatt".
Det var iallafall knotten. Han sparkade sig själv så mycket på magen att han skavde bort håret, på båda. På den ena kotan var det lite mer mitt på fram och den andra lite mer åt sidan. Och just när jag började fundera om jag skulle fylla ut nånstans med jord utifall att han ändå kom åt nånting vid in och utsläpp, så började det växa ut igen =) nån gång i oktober ;o)

Intressant iallafall, att de inte skavt svansarna trots rekordmycket insekter, och att Because istället använt benen.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0