En puss. Respekt eller ledarskap? Ofrivillig intimitet?






Ja, så här ser det ut. Because ska mulamassera alla han "känner". Eller.... (även inte känner?)

Det är hans sätt att prata, det betyder allt från TACK, Goddag! ; hej =)
till Snälla, jag vill...., Usch, jag förstår inte riktigt nu eller känner mig lite i ofas, eller Vad mysigt det här är! Nu är det min tur att gnugga, sen är det din tur igen.  Osv.

Vi har utvecklat det språket i form av axel gnuggningar i olika nyanser.

Hur var det nu här med integritet och respektera varandras zoner. På föreläsningen med Lisbeth om horsemanship fick jag en liten aha-upplevelse om hur det fungerar. Hur jag påverkat t ex Because och varför det kan bli som det är.

Lisbeth pratade inte om det som ledarskap, utan som att respektera varandras "space". Space gillar jag, för i de termerna pratar vi Kraniosakral också ;o) Vi sk askapa space i kroppen, så det inte klibbar ihop, utan får utrymme att flöda cirkulera.

Vem som flyttar vem var inte ett mått på ledarskap, enligt Lisbeth, utan hur mycket respekt man har för varandra. Dvs om man frågar om lov innan man kliver in i någon annans utrymme. Har man fått ok eller inte, annars gör man inte det. Om jag kan förklara/återge det rätt.

Uttrycket som användes var "ofrivillig intimitet".

Men det där är olika för alla individer. En del vill ha längre hälsningsfas, eller längre avstånd för att tycka det känns ok.
"Så här nära får du komma mig, men sen måste du vänta på tillåtelse." Somliga har ingen integritet alls, utan det är bara "rätt in" ;o) På gott och ont =)

Och så blir det ju beroende på vilken interaktion man haft genom åren med varandra. Och hur medvetet man använt sitt beteende.
Jag har väl aldrig haft nån större tanke om hur jag gör utan jag "bara gör".  Och det har blivit därefter.

Jag har inte så bra koll på bakåt hur min och Because relation utvecklats och förändrats under åren. Men jag misstänker att när jag började hästmassageutbildningen hände säkert en del, som smög sig på och vips hade han börjat med nya beteenden som jag inte märkte när de kom. ;o)

Jag var ju fullt upptagen med att öva "mitt", dvs kanske massera honom, undersöka honom osv. Jag uppträdde som att "din kropp" tillhör mig, du är min försökskanin. Och han ställde villigt upp på det såklart (upplevde jag det som , men det kunde kanske ibland kännas för honom som ofrivillig intimitet också)
men det innebar ju i det här respekttänkandet att det blir likadant åt andra hållet.

Så där är vi alltså. Vi har noll gränser för varandras kroppar eller utrymme. Om jag får massera och greja med honom hur mycket jag vill, så får han göra detsamma med mig, tycker ju han naturligtvis och jag har också nånstans haft det förhållningssättet. Att det är OK.

OBS att man inte ska dra sig för att massera, utan det handlar mest om förhållningssätt. Det som jag menade hände då, var att jag var för uppe i mitt eget masserande, än att jag i mitt fokus bara "masserade honom för hans skull". Han var där under mina händer för min skull ;o)
Lisbeth menar att massage, rykt mm. snarare är det bästa sättet att skapa en relation och kontakt.

Sen när jag upptäckt de egenheter han lagt sig till med så har det ju naturligtvis hänt att jag inte bara sagt att "det är ok", utan även uppmuntrat det. Nu kan jag ju klappa mig själv på axeln och peka att jag vill ha massage, så får jag det, och han kanske en morot? ;o)

Men från början har han ju alltid gjort det utan uppmaning, det är han som hittat på gesterna i språket, och hur han gjort det vet jag inte, kanske härmat mig eller tittat på mig, blnadat med eller utvecklat hästarnas eget gnuggande på varandra, men det ter sig dock lite annolrunda. Och han använder definitivt aldrig tänderna. Jag har inte behövt lära honom att INTE använda tänderna. Det har jag däremot fått instruera Trollrik om att på människor är det INGA tänder, hur välmenat det än är. Och det har han sugit åt sig och är en riktig pärla på att tjusas med läpparna nu, ännu finstiltare än Because.

Because har ju tillåtelse att prata på sitt vis, när han behagar, och det gör han ju oftast nu också, oavsett morot eller ej. Dvs utan att fråga om lov. Men det är ju för att vi har den överenskommelsen. MEN, så tror han ju att är en människa så, så är alla så.
Så Because tror ju att alla människor tillhör honom och han kan gnugga alla utan att fråga om lov. Eftersom vi inte har något avstånd mellan varandra. =)

Fördelen är att han buffar relativt mjukt och aldrig med tänder, men det är ändå så att en del får man inte göra så på. Och då är det upp till den människan att själv lära Because att; "Just mig, får du inte göra sådär på" Och det kan han också lära sig, om han får kommunicera med människan. T ex om en tjej har en whiplash skada, då är det inge vidare. Då kan han lära sig att faktiskt bara snosa lätt på den människan.

Men man måste först förvarna om hur han är.

Jag förstår varför jag dragit mig för att plita ner detta i många veckor, det blir så låååångt, och det känns ändå som att det är svårt att förklara hur jag menar ;o) Och återge vad jag hörde, och vilka tankar det ledde till =)







Kommentarer
Postat av: Anita

Intressanta reflektioner Ingela.

2011-05-10 @ 22:48:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0