Behandling, en katt och en göteborgare =D

Vilken spännande SUN(ny)day jag har haft. Härlig dag med en massa intressanta möten.

Eller så skulle jag kunna kalla det, från Sidsjön via Lidingö till Nepal ! haha

 

Behandlingsbeskrivning

 

Dagen började med ett möte med en häst och en tjej. Det var intressant och kan vara bra information om hur reaktioner KAN bli. Därför ska jag sammanfatta detta och en del övriga erfarenheter i allmänna generella ordalag så gott jag kan. Jag börjar med det och sen får det bli resten av denna magiska dag i ett eget inlägg.

 

KS-behandling är inte bara en fysisk behandling utan går in i djupa mentala och emotionella mönster. Ibland visas det dock bara fysiskt det vi kan se, med tanke på hästbehandlingar. Men inte ovanligt så märker man även mentala reaktioner på hästen. Och när de mentala spänningarna släpper så släpper det även fysiskt.

 

En del hästar kan man ”bara” se att de t ex får träningsvärk några dagar upp till en vecka efteråt, och sen är det bra. Det finns inga givna regler för vilka det gäller, som jag hittat några mönster på. En del hästar som EXEMPELVIS kanske aldrig bytt ägare och inte varit med om några traumatiska incidenter som att t ex blivit opererad, kastrerad, eller helt enkelt misshandlad, har inte så hårda mentala spänningsmönster, och för dem blir det kanske bara en fysisk synbar reaktion. Det behöver inte vara så, det beror också på personlighet, vad hästen ifråga är redo att släppa ur sig och HUR de isåfall gör det, med utåtreaktioner eller inåt..., de kanske ”bara” kommer till den fysiska nivån på den första behandlingen och sen händer mer på den andra. Finns många varianter. Och även om de aldrig varit med om några incidenter så finns det ett stort trauma som alla oundvikligen ”genomlidit”, nämligen förlossningen. Vilka känslor uppstod där, skräck, rädsla, förvåning, överraskning osv .... Så man kan aldrig förutse vad som exakt kommer att ske.

 

Ofta ser man känslomässiga reaktioner efter en behandling, direkt efteråt eller dagarna efter att de t ex är glada och gör glädjeskutt osv, som de annars inte brukar göra. Andra behöver bearbeta mera eller på ett annat vis, (ev beroende på personlighetstyp???) och går igenom en längre process där de liksom går bakåt i tiden och går igenom sina trauman som legat latenta därunder.

 

kan man få lite besvärligare reaktioner och de kan också sitta i lite längre än en fysisk träningsvärk. Jag har träffat såna hästar och idag fick jag också höra en sån historia. Då blir jag så oerhört tacksam för vilka kloka hästägare det finns som ”rider igenom” detta och tar det med ”ro”, nåja jag förstår visst att de genomgår en del O-ro också under tiden. Men att man avvaktar och har i åtanke att det kanske är saker som sker och att man inte ska döma hästen direkt och tro att den gått tillbaka till gamla ovanor el. likn.

 

fortsättning sen, annars blir det så långt


Kommentarer
Postat av: Anna

Ser fram emot de magiska mötena! :)

2010-09-27 @ 21:30:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0