Mer om öron - Because

Jag börjar med att utgå från Because, som har "fint mejslade, knoppformiga öron".
Tar denna bild som visar toppen av öronen, och nedan en bild som bättre visar dem ihop, men där har topparna blivit avklippta :-o





En vinter och en sommarvariant.

Ska man välja nåt om hur de är ansatta så blir det nog mer åt mer trångt ansatta. De är nog ganska normala , de är iallafall inte brett ansatta.

Och så har de oftast ungefär samma avstånd upptill som nertill när han är vaken och öronen riktade framåt.

Och vad blir då detta?

Fint mejslade och knoppiga tyder vanligtvis på intelligens - Instämmer i detta fall

Långa öron och trångt ansatta tätt ihop både upptill och nedtill (nu är han ju inte riktigt så trång och inte upptill heller, men lite mer åt trängre hållet än bred som sagt och lite långa öron har han- vilket betyder En tendens att bli ombytlig och inkonsekvent - Jojo, jag brukar kalla det att han är en humörhäst, passar det så passar det, passar det inte så är det ingen idé ;o) Och det beror i sin tur ofta på dagsform hur han känner sig själv i kroppen. Så jag brukar alltid respektera det. För även om jag tillåter honom att tex vägra göra nåt en dag, så innebär det inte att han alltid kommer att vägra göra det, nästa dag kan han vara helt tvärtom, positiv.

Tillägg .. jag tror inte på att det är som man fick lära sig i ridskolan att om man låter hästen bestämma att vända på ett ställe så får man ett "h-vete" sen att den alltid ska vända eller vägra där, så tar den över, det kanske ÄR så med ridskolehästar dock, men inte om man har egen häst och en egen relation, kommunikation ...?


Kommentarer
Postat av: Camilla

Spännande, ska nog ta och kika på TTouch-boken igen.



Tror heller inte på det där med att när man låter hästen "slippa undan" så vill den alltid göra så. Fungerar det inte en dag så låter jag det vara, kan alltid ta tag i det dagen efter istället. Börja om på nytt senare istället för att bråka.

2010-10-25 @ 01:42:15
URL: http://camillalarsson.zoomin.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0