Ryttare eller Riddare

Läser nu en bok om hästarnas magi med kloka budskap

"Jag läste antropologiska rapporter, där man samstämmigt fastslog att utan hästens domesticering hade mänskligheten inte kunnat utvecklas. Skulle det inte då samtidigt ha utvecklats en särskild mer förfinad känsla för umgänget med hästar? Det finns dessutom en mycket märklig företeelse inbyggd i detta, nämligen det faktum att vår kultur är den enda som ur "en människa till häst", en "ryttare", har utvecklat begreppet "riddare".

Riddarens, den beridnes, sociala ställning blev tongivande för utvecklingen av vår kultur och vårt moderna samhälle. Jag frågade mig ofta varför det var just hästen, och inte vilket annat "nyttodjur" som helst, som hade med samhällsutvecklingen att göra. Jag blev klar över en sak: Riddaren måste framför allt ha nått sin ställning genom omsorgsfull själslig skolning, inte alls i första hand via militär utbildning.    (texten börjar apropå det, med hur Tempelriddarna kunde få så stor makt i Europa)

Klaus Ferdinand Hempfling

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0