Ledarstoets lag:

Om någon vill leda andra på ett naturligt sätt, så måste vederbörande alltid och i första hand fråga efter de andras behov och vilka möjligheter de har att förstå, annars kan de aldrig följa ledaren frivilligt och utan tvång.

Följaktligen blir den som kämpat sig till en ledarposition aldrig en verklig ledare, det blir bara den som har förtjänat den, någon som visat sig värdig. I naturen blir den ledaren, som tjänar de andra bäst.

Därför hävdar jag att den första förutsättningen för samvaro med hästar är, och måste vara, att allt jag gör måste jag göra uteslutande för hästen, på hästens villkor. Om jag inte handlar så, handlar jag mot naturens första och viktigaste lag.

K F Hempfling
HÄSTARNAS BUDSKAP

Den här boken handlar egentligen mest om människan, tycker jag, och allt som skrivs är ju väldigt tydligt hur man bör vara människa. Oavsett om det är mot hästar eller andra människor. =) Och så tänker man på hur världen styrs idag. :(

Vi människor har mycket att lära, men livet är ju till för att lära =)

Tillägg vad gäller hästarna (och ev. människor men det borde vi väl ha bättre koll på eftersom det är oss själva?)

"Alla måste i alla avseenden handla med naturens lagar, och inte mot dem. Det är alltså vars och ens skyldighet att handla 'i hästens intresse', det vill säga med och för hästen om man har planer på att umgås med den på ett vettigt sätt. Dessförinnan måste man naturligtvis ingående ha studerat hästens natur. Om man inte förstår vad som är hästens natur, kan man naturligtvis inte arbeta 'i hästens intresse'."

K F H


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0