"Slantar" i hårremmen

Att hästar får slantar eller pengar eller prickar i hårremmen när de mår bra känner de flesta till. Förutom att pälsen blir blank och len. Men hur uppkommer de EGENTLIGEN, dvs vad är det för mekanism i huden, hårsäckar, bindväv, nervimpulser, eller vad är det för nåt som gör det?

Jag trodde att det kanske var nåt som kommer till efter en tid när hästen börjar komma i form, t ex om man gett tillskott eller att den börjar komma igång med sin träning så brukar de komma efter ett tag. Så har jag märkt i höst på mitt kallblod Trollrik att han börjar få slantar som jag aldrig sett på honom förut. Han brukar ha väldigt blank len svart päls. Men jag har aldrig sett slantar på honom. Han är 19 år. Nu kryllar det av dem på honom och han har höstpäls, början till vinterpäls, ganska lång och tjock så slantarna blir som stämpelmärken, väldigt ojämn hårrem på det sättet. Pälsen blir nertryckt där slantarna är. Som de märkliga cirklarna på sädesfälten i England, hihi ;o)

Och det är nåt som har kommit mer och mer antar jag. Att de börjat uppstå från i våras (när jag började med KS mer och mer) och nu blivit tydliga, särskilt i höstpälsen.

Men idag hände nåt märkligt när jag behandlade två andra hästar, från att ha varit slät i pälsen dök de upp under behandlingen. Vi stod och tittade på hur de spred sig som imma på en glasruta, medan behandlingen pågick alltså. Hm.... Detta var andra gången de fick behandling i sitt liv. Ägaren berättade också att den ena hade fått prickar i pälsen under några dagar efter den första behandlingen, men då kom de inte under behandlingen vad jag minns alltså.
Sen försvann de. Men nu kom de tillbaka igen. På den ena hästen började de på rumpan och vecklade ut sig. På den andra hästen började de på bröstkorgen/mage revben, och spred sig, vi såg hur de fördubblade sin yta på inom en minut eller  mindre?

Så vi blev ju riktigt nyfikna såklart på vad det är som händer, är det nån mekanism precis som när man får "ståpäls" eller vad då?!?! Trodde som sagt att det inte kunde gå så fort, utan mer som när man äter en vitamintablett, den måste få chans att komma ut i kroppen och ha verkan först, och det kanske inte räcker med bara en tablett heller innan man ser skillnad.

Hejhopp!

Kommentarer
Postat av: jenny

Det du skriver om är jätte intressant!! Jag har haft slantar på några av mina hästar genom åren men har aldrig riktigt kunnat förklara det mer än att de "trivs". Skulle verkligen vara intressant att vera hur det blir så..!! Och varför vissa har slantar och andra inte... En av våra hästar flyttade nyligen hem efter en tids foderskap och utvecklade genast dessa slantar. Det konstiga var att hon bara stod i en hage och jag hade dåligt samvete för att jag inte riktigt hann med henne. Trots detta fick hon slantar.. hmm!

2009-09-30 @ 11:36:11
URL: http://jennybloggjenny.blogspot.com
Postat av: Ingela

Idag var jag faktiskt med om ytterligare en häst som utvecklade lite slantar i hårremmen på sidan under behandling. 1 av 3, blev facit idag. Något sämre än igår då det blev 2 av 2 ;o) hihihiihi

Jag kan iallafall se ett samband mellan de hästar som fått prickar under behandlingen. Dvs att de är otroligt mottagliga och duktiga på att själva behandla sig själva så att säga.... Såna som tar hela handen om man erbjuder lillfingret =D Antingen att de är det på en gång OCH/eller att de är rutinerade på att få behandling,

2009-09-30 @ 23:26:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0