Det är inte lätt att va ödmjuk ;o)

Jag funderar en del över vad ödmjukhet är. Det finns många ingredienser som spelar in där vad jag förstår =)
Empati, tillit, sympati, nyfikenhet, ja fyll gärna på listan! ;o)

Man kan ta det på individnivå, vara ödmjuk inför en annan människas begåvning, förmågor, känslor, erfarenheter, kunskap, inklusive fel och brister osv. Och hur man själv reagerar beror mycket på i vilket tillstånd man är i själv, vad man klarar av och vad som spelar på ens egna strängar. Ibland har man stor förmåga att vara ödmjuk, tillitsfull och öppen, andra gånger är det inte lika lätt om man själv är mer pressad och stressad.

Ibland kan det vara lättare att vara ödmjuk på individnivå, person till person. Ibland kan det kanske vara lättare att se det i ett annat perspektiv av ödmjukhet.
En liten analys av ordet Ö D M J U K, kan vara att man är MJUK inför ÖDet, var det nån som skrev.

Det var en skön tankevurpa tänkte jag, för mig iallafall =) att vara mjuk inför ödet innefattar ju allt som händer och alla människor man möter. Då kommer jag in på detta att man ser att allt har en mening, även om man inte vet eller förstår det så har man tillit till att det blir som det ska bli. Människor gör det de som göra för att det är meningen så, framgång, misstag, tur och otur. Saker sker för att det igår i ett större skeende?

Men det är väl som i sången ... inte lätt att va ödmjuk  (alla gånger =)

Ha en skön söndag!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0