Vilket ämne bör prioriteras högst i grundskolan?

Hej!

För ett par veckor sen läste jag bra kommentar av henrik Fexeus i Sundsvalls Nyheter som svar på en fråga
"Vilket ämne bör prioriteras högst i grundskolan?"

Svaret han gav var genomtänkt.

"Social kompetens och relationsskapande (väntar fortfarande på att det ska införas).


Det ligger så mycket i det han säger. Idag får vi lära oss sånt som vi behöver kunna för att passa in i samhället och kunna läsa vidare för att få ett jobb. Vi ska bli duktiga producenter och konsumenter, kuggar i samhällets ekorrhjul.
Var kommer förverkligande och personlig utveckling in? Som det ser ut idag är det väl rätt tydligt att vi behöver lära oss hur vi själva fungerar, själ kropp och hjärta, känslor och beteende. Hur hänger det i hop. Hur påverkar det vi stoppar i oss vårt humör, beteende och hälsa? Och hur det hänger ihop med marken vi går på och luften vi andas osv.

Men vi kan ju för enkelhetens skull börja närmast oss själva, och sen titta bredare och vidare allt eftersom. Men då tror jag det också skulle lösa sig av sig självt?

Idag kanske inte alla föräldrar har möjlighet att jsälva hinna med sig själv, dvs lära känna sig själv, självinsikt självkänsla, för att sedan kunna föra detta vidare, vilket ju vore önskvärt att det vore så. Istället lämnas barn allt tidigare att fostras i en gemensam mall.

Det är intressant att läsa de som har riktlinjer för hur en annan studieplan av människosläktet borde se ut.
Kvinnosjälens kraft är en sådan bok.

Är samhället till för individen eller är individen till för samhället. Ja, när individen verkligen behöver samhället, finns den där, som den bäste vännen som finns där när någon verkligen behöver, nja ... ? När man är stark och frisk och kan ta del av samhällets fördelar.

Om någon är sjuk, skulle sjukhuset då säga till den att gå hem och se till att bli frisk. inte förrän du är frisk så kan du jobba igen. När man är hyfsat fräsch att kunna utföra något arbete så ska det mjölkas så fort det går?
Det är ju inte precis så vi brukar agera mot varandra normalt sett.

Det finns kanske andra, bättre eller fler exempel på diverse spörsmål i detta ämne. Jag bara gör lite tankegympa.

Håll er friska!  =0)

Kommentarer
Postat av: Elisabeth

Så sant ! Just nu verkar det gå åt annat håll, focus på utvärderingar av mätbara prestationer har blivit viktigast ;)

2009-03-03 @ 08:38:13
URL: http://eharstrom.blogspot.com
Postat av: Ingela

Ja, det är en del i det hela, att vi från början ska (lära oss) jämföra oss med varandra (betyg tidigare och tidigare) så att det ska bli konkurrens, vilket gynnar samhället...

Jag är inte emot att man i ett senare skede ska kolla lämplighet och anlag för att göra vissa saker, om man t ex vill bli läkare osv. Men vill man det så visar det sig nog rätt snart om man har lätt för att lära det man behöver. Man behöver inte betygsättas från första början för att veta det när det börjar bli dags =) Det visar sig ändå.

Har hört att det på en del skolor finns nåt ämne de kallar Livskunskap. Lite åt det hållet vore ju intressant. Beror på hur det är upplagt.





2009-03-03 @ 10:35:57
Postat av: Ferhat

SV: Det tycker jag också att man borde göra haha :D

2009-03-03 @ 16:33:28
URL: http://ferhat.blogg.se/
Postat av: Cristian

Haha, äh, det är ju bara 75 sekunders skräck och fasa, sen är det över :-) Haha :-)



2009-03-03 @ 19:02:13
URL: http://ichris.blogg.se/
Postat av: Cristian

Haha :) Ja, det är viktigt att syssla med sånt man själv trivs väldigt mycket med - så det har jag ständigt försökt göra. Och då blir det att man har roliga jobb :-)



2009-03-04 @ 09:36:57
URL: http://ichris.blogg.se/
Postat av: Agilitydream

SVENSKA

2009-03-04 @ 11:59:20
URL: http://agilitydream.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0