Undervisning i ämnen som är en hyllning till livet

Om vi undervisar i de här ämnena och använder kunskaperna för allt levande på jorden kommer vi att kunna skapa ett samhälle som är rättvist, fredfullt och solidariskt.

Tio miljarder människor kan leva här utan att förorena jorden om vi kombinerar de moderna kunskaperna med den teknik som utvecklades i Andernas berg i de kulturer som fanns där före och under Inka tiden.
Sydamerikas indianer har under tidigare århundraden skapat en kultur som var en hyllning till livet.

Om vi vill nå dit bör vi prioritera följande ämnen:

1. Undervisning i fred och kosmiskt medvetande
2. Vetenskapen om livet och om hur världen býggs vidare. Ett klokt utnyttjande av energin till förvsar för livet i en miljövänlig anda.
3. Holistisk medicin som respekterar folkmedicinen.
4. Jordbruksteknik, med inriktning mot försvar av de ekologiska sambanden.
5. Livsmedelsutbildning, med utgångspunkt från vetenskapen om livsmedlen och konsten att tillreda dem.
6.  Utveckling och omvandling av människan; gruppundervisning som syftar till att låta människan växa, utveckla kreativiteten, meditera och utvecklas andligt.
7. Konst och kreativitet: musik, dans, konst, teater, målarkonst.
8. Familjeundervisning för att främja ett solidariskt samhälle.
9. Kommunikationsvetenskap för att förbättra den information som alla människor har behov av.
10. Människans psykologi. Applicerad psykologi som syftar till att lära oss använda de 90 % av vår förmåga som vi ännu inte utnyttjar.
11. Studier av alla religioner och alla kulturer i världen.
12. Ekonomi och demografi för ett samhälle som tar hand om alla människors grundläggande behov.
13. Administration och ett rationellt utnyttjande av naturresurser med ett minimum av föroreningar.
14. Ekologisk ingenjörskonst för att lösa problemen med föroreningar. Dessa rön skall utvecklas och användas så att de kommer alla levande varelser på jorden tillgodo.



källa: Kvinnosjälens kraft, Hernán Huarache Mamani


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0