Bok eller verklighet?

Jag läser nu boken Brida av Paulo Coelho. Underbar bok. Varje kapitel handlar ofta om ett speciellt område eller tex en sak att utforska eller lära sig.

I söndags morse när jag klivit upp och började pyssla fick jag världens ryck att gå igenom garderober och hyllor och rensa kläder. Fick ihop en liten påse med 5-10 plagg att slänga. Skön feng shui känsla. Jag kände liksom behov av att frigöra lite energi genom att "feng shuia" lite ;o) Tänkte jag ... då visste jag inte på det medvetna planet vad som väntade i boken. Men min undermedvetna sida var visst redan där? hihi

Senare på dagen satte jag mig nöjd och belåten ute i solen efter den aktiva förmiddagen och fortsatte läsa ur boken. Strax kom jag fram till :

"En kväll frågade Wicca om Brida använde alla sina kläder.
- Självklart inte, svarade hon.
- Då så. Från den här veckan ska du använda alla kläder du har i garderoben.
Brida trodde inte sina öron.
- Allt som i sig bär på vår energi måste befinns sig i ständig rörelse. Kläderna du köpt är en del av dig själv och avspeglar unika tillfällen. Ögonblick du var nöjd med din värld, ögonblick då någon gjorde dig illa och du måste kompensera för det. Ögonblick då du ansåg att du måste förändra ditt liv.

Kläderna förvandlar alltid känslor till materia. De är en av broarna mellan det synliga och det osynliga, Det finns kläder som kan göra dig illa, för de blev gjorda åt nån annan och felaktigt kom i dina händer.

- Gör dig av med de kläder som inte är gjorda för dig, insisterade Wicca.

När Brida kom hem lade hon allt hon hade i garderoben på sängen och synade varje plagg.

Hon insåg att hennes förhållande till sina kläder tydligen var mer komplicerat än det såg ut. Ändå hade hon svårt att acceptera att Wicca skulle lägga sig i det mest intima och personliga i hennes liv, hennes sätt att klä sig. Brida ifrågasatte aldrig några av Wiccas påbud, allt det kunde hon acceptera, men det tillhörde en tradition som hon inte förstod men som kanske talade till hennes okända sida. Men när Wicca lade sig i det här med hennes kläder, ingrep hon i hennes personliga sätt att vara i världen. Kanske försökte hon lägga sig i nåt som hon inte borde.....
"

Det här har jag varit med om förut, att jag först gör nåt som jag sen läser om i den bok jag håller på med, lustigt nog. Roligt att än en gång uppleva det fenomenet! Ännu roligare än när man läser en bok om nåt och sen inte helt ovanligt får lust att göra precis så, dvs man blir inspirerad eller får egna idéer tack vare det. Resa, möblera om eller vad det kan vara!?
Kanske därför jag försöker vara sparsam med deckare, hahahaha

Det här handlar dock inte om att hålla rörelse i saker, stagnerad energi som i feng shui, utan faktiskt nåt som kanske inte är helt uppenbart. Det vill sätta fingret på nåt som vi vanligtvis inte tänker eller tror? Vi tänker ofta tvärtom... att det är lättare att ändra utsidan än insidan t ex . MEN som ett citat i boken säger

"Det som är utanför är svårare att ändra på än det som är inuti."

Smaka på det, eller läs boken för att få bättre förklaring ;o)
Men så kan det faktiskt vara ibland:

"Rösten hade rätt. Brida hade gett sin själ åt en främmande kvinna och det var - hur underligt det än kunde tyckas - mycket lättare att ge bort sin själ än att ge bort sin rätt att klä sig.

Först nu förstod hon hur mycket de där övningarna - som i början tycktes så meningslösa - höll på att tränga in i hennes liv. Först nu när hon ändrade sig till det yttre kunde hon känna hur mycket hon hade förändrats i sitt inre."

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0