Gurkmeja, till häst och människa, och varmt vatten. Så blir vi glada goa och nöjda? hihi

Trollrik och Because är skarpt förtjusta i när jag värmer vatten, sådär 20 liter ljummet vatten får de dela (helst så varmt som de kan dricka, lite varmare än 40 grader) och häller i nån eller några matskedar gurkmeja och rör om. Blir ju gult, som apelsinjuice nästan ! Slurrp slurrp.

Det varma vattnet (jag kokar upp så det blir mer än fingerljummet ibland för att ge dem en omgång, de dricker ju extra mycket också då, som en genomsköljning) sätter fin fart på magen. Because går nästan alltid genast, på bajahögen, och lägger en fin laddning. Kaffe för hästar? ;o)

Linfrö är ju som bekant bra för att hålla magen i trim, särskilt för kanske mer besvärliga fall där det krävs nåt extra. Men för bara vardagsbehov lite då och då, tror jag även nåt så enkelt som varm vatten har samma effekt, nästan lika bra om man vill gardera lite en del dagar, om man t ex inte rört på dem så mycket ;o). Billigt och gott. Men det märks att när jag kokar upp linfrö och "slem" till en mer fyllig soppa, så känner de att idag är det nåt extra gott i.

Ibland kryddar jag alltså varmvattnet med äppelcidervinäger som de också gillar, och gurkmeja. Vid extra högtidliga tillfällen kan de få en soppa med ALLT i ;o) linfrö, gurkmeja, äppelcidervinäger. Då dricker de nog 20 liter var lätt. Annars får de dela på en hink. Jag skojar inte. Ett lätt sätt att bli superpopulär.
Men sen blir det rent vatten igen för dem nästa dag isåfall, basta.

Varmt vatten är en dunderkur, både för människors magar, matsmältning och alla organ, och detsamma för hästar. För lite extra välmående.

Jag började höra talas om gurkmeja från flera håll samtidigt, lustigt nog som det brukar vara.
Folk som gav sina gamla hästar med ledbesvär, tex istället för glucosamin, och så läste jag i min hästbok Naturlig hästhållning, där nämndes också gurkmeja och jag fick en lite bättre förklaring. Annars hör man ju ofta att nåt ska vara bra för någon speciell åkomma, men aldrig HUR, varför, det kan komma sig.

I senaste hälsokosttidningen Kurera är det ett stort uppslag om GURKMEJA.

Gurkmeja har i indisk tradition ofta använts i egenvård och ayurvedisk medicin.

Behandlar inflammationer, matsmältningsproblem, hudproblem och sårvård
för att den är antiseptisk, antiinflammatorisk och en kraftig antioxidant.

Eftersom inflammationer är orsaken till många kroniska sjukdomar gör detta att det är användbart för att behandla reumatism, artros och kronisk värk och stelhet i leder.

Detta var förklaringen i artikeln.

I boken Naturlig hästhållning får vi en grundligare? vinkling på det hela, i hästversion. Jag tolkar det som en förklaring till hur gurkmeja t ex kan verka antiinflammatoriskt helt enkelt - genom att skapa kortison?

I kapitlet om Vitamin B5 - Pantotensyra förklaras att vitamin B5 behövs tillsammans med C-vitamin för att producera kortison i lederna (aha, kortison och leder...)
B5 finns ofta bra i korn, nymalet osv förstås.

Istället för att ge djuren artificiellt framställt kortison är det bättre att ge foder så att de själva skapar kortisonet. Det finns i bra grovfoder och korn, eller B5 injektioner.
En halv tesked gurkmeja 2-3 gånger i veckan verkar vara tillräckligt för att hålla B5 nivåerna och ger samma effekt som korn. Kan vara bra särskilt då det inte är praktiskt att ge korn.

Intressant hur som helst. Men för mig räcker det med att killarna gillar det och blir glada och goa och nöjda av det ;o)







Kommentarer
Postat av: Elisabeth

Mycket intressant inlägg! Använde Gurkmeja själv förr men har glömt bort det. Ska skaffa det igen och även ge hästarna. Tack!

2009-02-26 @ 08:06:31
URL: http://eharstrom.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0