Svavel och foderränder!

För en tid sen upptäckte jag först på min ena tumnagel att jag hade en konstig rand eller som ett smalt bälte mitt över tumnageln. Som om den skulle blivit skadad ungefär klämd i början när den skulle växa ut?

Det är som 3-4 mm som är lite lite nedsänkt och så har det blivit en liten vall där det börjar ....

Jag började granska närmare och insåg ju då att det syntes tydligt även på den andra tummen, inte LIKA markant men ändå.... Hm ..... började studera även resten av fingrarna, och mycket riktigt, svagt svagt fanns det på allihopa. HM!!!!!

Då gick tankarna till hästarna och deras hovar, aha!!! Foderränder!!! Nu vet jag ju inte lika bra på mig själv, hur fort det "växer ner", som jag har koll på hästarna. Men jag kan bara tänka en sak och det är att de här ränderna uppstod när jag började med svavlet kring augusti - september!! Häftigt va!. En ny kvalitet?????

Ja, det händer mycket med svavel.

Så nu tänkte jag passa på och lägga in ett lång serie med hovbilder från när jag började med barfotahovar 2006. Här kan man tala om foderränder! Eller vad det är för det har ju inte med fodret att göra utan med omställningen i underlaget och belastning osv, men det påverkar väl också metabolismen  =)

Kolla på Trollriks svarta rand, den är som en ganska djup skåra faktiskt, man kan trycka in en liten penna i den där "kanalen".

Han gick först barfota från den 26 maj till nånstans i juni, 3-4 veckor? Men av den perioden syns ingenting, det har knapp växt. Sen fick han alltså ha skor fram till den 1 augusti då jag gjorde ett nytt försök. Och den 5 sept hade det växt så här mycket :



Efter 10 veckor hade mer än halva hoven växt ner, tänk då en vanlig skoning verkning efter 8 veckor, om det vuxit ut så där mycket och man inte kapat bort nåt. Här har jag verkat hovarna varannan dag.

Bakhovarna fick en ännu djupare "skåra" omställning. Trots att de varit avskodda hela tiden sen den 26 maj, alltså.




När jag började verka dem den 1 augusti så blev det alltså så här efter 5 veckor.




Här kan man nog tydligare se att det blivit en böjning i hovväggen, ungefär som ett falsveck eller nåt =)
för att använda tryckeritermer, tror jag ;o)








Nedan har vi varmblodets hovar. Där blev det inget falsveck, bara att man ser en skillnad i strukturen ?
Inte så tydligt att det syns, men lite kunde man kanske känna med fingret möjligen. Men det var väl annat som blev skillnad för honom i kvaliteten.














Kommentarer
Postat av: Micke

Häftigt att se.

2009-12-05 @ 20:13:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0