Kollektivt medvetande? Vi är trollkarlar

Det skrivs att vi människor är den enda ras som har glömt varför vi är här och att vi har ett kollektivt medvetande. Djur vet.

Vi förstår inte att vi hör ihop som en större organism. Vi har separerat oss så att vi tror att det är bara "JAG".

Att det finns ett kollektivt medvetande känns helt självklart, och ibland är vi faktiskt uppkopplade på det oavsett om vi vet det eller ej, tror jag.

Det är då som allt "flyter" på, man kommer på precis rätt plats i rätt tid och gör i ens tycke märkliga möten men som är menade att bli.

Börjar man dessutom medvetet använda sig av den filosofin, inträffar mer och mer häftiga sammanträffanden. Det är också ett smart hjälpmedel till att försöka låta bli att stressa. Det är ju när man stressar man tappar kontakten. Det hänger ihop.

Ett exempel kan vara att jag ska någonstans en ungefärlig tid, det tar tid i trafiken och jag ser att jag kommer 10 minuter för sent. Då kan jag vara säker på att det är meningen att jag ska komma 10 minuter för sent, förmodligen är de jag ska träffa också lite sena och kanske stressade. Då är det bättre att jag dyker upp ungefär när jag tror att de är klara, istället för att jag står där och trampar tills de är klara. Det gör att jag inte stressar upp mig själv och fortsätter vara kopplad till det kollektiva medvetandet där allt är meningen att flyta ihop i en evig ström som passar in överallt. Det är så vi är menade att fungera? Men ofta bryts de där strömmarna.

En annan gång sitter jag i en kö i ett väntrum nånstans och får vänta kanske 20 minuter, men det är inget att göra åt, det är förmodligen nån länk nånstans som vill ha mig placerad där just då, kanske kommer det in någon fler som jag ska byta några ord, till synes utan mening men det vet man aldrig, eller så är det meningen att jag ska sitta och se något i en tidning, höra nåt på radion osv. som ger mig lösningen på nån tanke jag har, idé, inspiration. Eller så är det nånting som jag inte alls eller inte på en gång kommer att få klarhet i utan det är utanför min uppfattningsförmåga, men jag är ändå på rätt plats. Tillit och övertygelse hjälper till =)

Då kan man också fråga sig själv, vad är nästa steg jag ska göra, och få svar. Eller så kommer det ett infall utan att jag ens behöver fråga, nåt som säger "Gör det nu", eller: gå dit nu! =) Då blir jag genast nyfiken vad som finns i beredskap ???? ;o)

Allt är organiserat så att det ska fungera så smidigt och lättsamt det går, om vi bara vill. Inom KS behandling är en huvudregel att vi "följer lättheten". Vi gör inte motstånd utan vi gör det kroppen själv vill. Den vet bäst.

Hur ofta är det inte så att det sker omkastningar i schemat, en avbokning, en inställd träff, en lucka i planeringen. Den uppstår oftast för att det är något annat som pockar på uppmärksamhet och vill ha det där utrymmet.

Eller att man dubbelplanerat av misstag, men som tur är så ringer kompisen och säger att hon inte kan komma! Så lustigt och lämpligt ;o)

Min favoritscen i Sagan om ringen är i början, då Frodo väntar på att den grå trollkarlen ska komma med sin häst och vagn. Frodo väntar otåligt på att han ska hinna fram till kvällens festligheter. Han sitter på en sån där mjuk grön kulle och så kommer då äntligen Gandalf.....

- Du är sen, förmanar Frodo som längtat efter att träffa Gandalf.
- Jag är aldrig sen, menar Gandalf, trollkarlar kommer precis när de ska komma.


Vi är alla trollkarlar som nånstans inom oss vet precis när och hur och vad vi ska göra, men det fördunklas av all stress och måsten och en hel del onödiga påslag, som kommer från samhället, information och reklam som stressar och triggar våra andra sinnen. Vårt belöningscentra är så starkt. Hur många tankar som vi tänker är våra egna ? Hur mycket av det vi känner är våra egna känslor?

Med lite lagom mellanrum skickas det ut lite lagom mängd klimathysteri, influensaskräck och ekonomiska kriser för att hålla oss i schack så att vi inte ska kunna känna oss fria att göra det vi vill.... vi vågar inte av rädsla och osäkerhet.







Kommentarer
Postat av: Sarah

riktigt bra blogg!

2009-12-11 @ 14:19:09
URL: http://miissiee.blogg.se/
Postat av: Carro

neeeeeeeeejwww whyy

2009-12-11 @ 17:38:00
URL: http://carrobabew.blogg.se/
Postat av: isssaa

haha nej :)

är du? :o

2009-12-11 @ 18:26:11
URL: http://ijsabellas.blogg.se/
Postat av: Elisabeth

Fint skrivet, tror som du. Härligt Trollkarlscitat. Själv använder jag mig fortfarande av att sätta ihop tre fingrar och säga " Jag kommer i god tid" när jag känner att jag börjar stressa. God tid behöver inte betyda klockslaget.. Lärde mig det i Silvametodens kurs för mycket länge sedan. Det fungerar bra och har räddat mig från mycket magont ;)

2009-12-12 @ 09:35:48
URL: http://eharstrom.blogspot.com
Postat av: Maria

Himla bra skrivet!

2009-12-12 @ 15:42:26
URL: http://maria-hastliv.blogspot. com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0