what's in it for me?

Jag är optimist i det fallet och tror det skulle lösa sig ;o) MÅnga jobb försvinner ju, i och med att pengarna inte behövs, (börsmäklare, bankjobb mm) så det skulle kanske bli stora förändringar i det frivilliga arbetslivet som vi kanske aldrig kan ana, vi skulle naturligt ha mer kraft och ork att ta hand om varandra än vad vi gör idag? Vi är så vana att tänka i de gamla vanliga banorna att det är svårt att tänka sig nåt där allt är möjligt?

Jag tror mycket sjukvård skulle försvinna, många brottsskador, utbrändhet, äldre skulle ha hjälp av sina familjer som har mer tid och ork och glädje.
Samtidigt som det skulle bli fler människor som kan jobba och inte ens behöver jobba lika mycket som idag. Fråga alla sjuksköterskor/läkare om de skulle gilla sitt jobb och gärna jobba om det gäller att tex jobba frivilligt 4 timmar om dan. Och dessutom få credit och uppskattning för det,vilket de i många fall inte känner att de får idag.  Säkerligen skulle många vilja det, särskilt som de inte MÅSTE. Så fort man inte måste göra nåt, så går det mycket lättare att göra det =)

Man kommer att vilja ge bort saker till varandra, man kan få så mycket av det man behöver, istället för att sälja köpa.
Att man automatiskt INTE vill göra nåt bara för att man inte får lön, är ett vanligt sätt att se på saker... What's in it for me? Jag gör inget om jag inte får nåt tillbaka. Men det kan man vara säker på att man får =) Tillit ....

En del skulle ta chansen att helt byta syssla, men då kommer det andra i stället från andra områden som bara längtar efter att få jobba med människor istället.

Självklart kommer sjukvård att behövas, benbrott kommer nog alltid att ske ;o) Men det kommer finnas många som kan hjälpa till?

Ja, jag är säkert naiv, men mycket skulle försvinna om inte pengar fanns. Det är logiskt. Sen krävs det ju lite planering att ordna det så, och det ligger ju inte i närmsta framtiden. Men eldsjälar som brinner för saker ideellt har alltid funnits, och det kommer bara bli fler av dem, när energin finns! Det är jag övertygad om. När de får chans att göra det de brinner för.

Många vill ha sin uppgift och/eller plats att gå till varje dag, och särskilt när man inte är utarbetad, och om det innebär att det också är kortare tid.

Tänk all "arbetskraft" människor som finns i afrika och andra ställen på jorden, som idag inte klarar av att jobba pga fattigdom, sjukdom. Får man ordning på sånt så blir vi många fler att ta hand om varandra.

Just det om att vi är itutade att om vi inte måste jobba och tjäna pengar så skulle vi inte ha nån drivkraft? Vi skulle förmodligen kunna göra mycket mer än idag!

När man har allt man behöver, så bryr man sig inte om vad man har lika mycket, inte av saker iallafall, dvs ta ett exempel,
om jag köper biobiljetter eller nåt annat till familjen, en vän eller flera och just den här månaden har jag gott om pengar så det räcker och blir över. Då är det inte alls lika viktigt att få tillbaka de där pengarna, och särskilt inte om någon kanske inte har så mycket över den månaden och undrar om han tex kan betala senare? Då säger jag strunta i det. Och jag skulle gärna bjuda hela familjen på vad som helst, bara jag kunde, inget snack om saken. Vem tänker inte ibland att om jag vann "en miljon" skulle jag ge den och den och den en bit av kakan?
Men hade jag också varit barskrapad och det är en bit kvar till lön, då kan den där slanten kännas viktigare för mig, annars måste jag i min tur lösa det på nåt annat sätt?

Jag tror man måste börja se mycket mer möjligheter än vad vi har lärt oss att göra, så fort vi hamnar i skolan så krymps väggar runtom föreställningsvärlden ihop och fantasier och blir likformade andras tyvärr. Och har man det inte ens i fantasin, hur ska nånting bättre kunna bli verklighet?
Det måste finnas bättre system än det finns idag för världen ser inte så vacker ut. Jag kan inte tro att vi inte kan mer än så? Och det beror på att de krafter som styr inte vill vårt bästa , utan de vill bara tjäna på oss som det känns iallafall. De kommer inte verka för att ordna nåt bättre.

Sen måste jag säga att jag är urlycklig att jag bor här i Norden och Sverige, vi som har fötts här har dragit vinstlotten i livets lotteri, var det en klok man som sa, som jag instämmer helt i =)

TACK TACK TACK!


Kommentarer
Postat av: Elisabeth

Jag håller med om att vi har dragit vinstlotterna, men nästa liv vet man aldrig var man hamnar så det är bäst att se till att jorden ser bättre ut på fler ställen ;)



Kram E

2008-12-10 @ 19:39:46
Postat av: Ingela

hihihihihi, jajamän ;o)

2008-12-10 @ 22:48:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0