Dagens ämne: Hovar. Kanske inte så dåligt samvete ändå .....?


Ja, det var ett tag sen jag gjorde något åt Trollriks bakhovar. Tog framhovarna häromveckan. Behövdes på trakter och traktstöd. Han sliter ju tårna mer. Men de har blivit jättefina fram. Fick förut små sprickor när jag legat efter med ansningen, det blev väl för mycket tryck fram om jag inte höll efter trakterna. Men nu är han jämn och fin och stabil fram ändå. Naturligtvis är jag ändå noga med att hålla efter.

Bak däremot har det visat sig att jag nog ska negligera lite mer? Utforska. Vilket jag tyckte verkade ok i somras.
En dröm för barfotahästägare
På bakhovarna sliter han inte tårna alls så där brukar han få långa tår och låga trakter. Nu börjar jag undra om man får ligga så här på latsidan. Men kollade iallafall en kväll hur de verkade vara. Visst syns det att väggarna växt något, men hoven är fint skålformad vill jag tro...
Här ett snabbt foto och bara kratsat med fingrarna i snön och inte ser de väl för misskötta ut hoppas jag. Jag har varit så noga i alla år och har liksom börjat släppa lite på "pedanteriet". Han är som en klocka så i aktionen märker jag ju aldrig något. Och jag börjar väl också utforska så smått hur hovarna kan se ut om man gör så lite som möjligt, både sommartid då de verkar växa mer, men slitas mer, och vintertid då det kan tänkas vara vice versa.

Because är jag fortfarande något mer noggrann med och t.o.m. skriver upp nästan alltid när jag gjort något, och honom försöker jag hålla efter runtom en gång i månaden numera, vilket är ett stort steg på honom tycker jag. De är inte symmetriska på en fläck, och väldigt intressanta på sitt sätt.

Jag tror jag putsade på Troll senast i december, i januari var det inte (blev bara Because då) och i november fanns det bara inte tid, så nånting måste jag har gjort i december iallafall. Framhovarna som sagt nu i veckan tillsammans med Because runtom. Sen var det dags att kvälla och bak fick sig bara en översyn.

När det verkar funka så här bra är det verkligen behagligt med barfotahovar, får man ha det så bra ? =)

gjord en ny kategori på sidan: Hovar

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0