Hö-rnpyssel i olika hö-gar

För oss som är boxboende så kan jag bara nämna en liten detalj som jag inte vet om det är så vanligt att fundera på. Jag har faktiskt inte sett att det är nån annan som gör så iallafall i andra stall.

Ingen stor märkvärdig sak, enkel, men kanske gör lite skillnad ändå ;o)

Ute i hagen är det rätt vanligt att man, om man lägger ut hö, gör det i olika högar. Av olika anledningar. Särskilt om det är flera hästar tex. Och så vandrar de runt mellan högarna. En anledning är kanske också att man försöker efterlikna mer naturliga sommarförhållanden när hästarna strövar runt och äter gåendes mest hela tiden?

Nu har man ju inte så mycket att leka på i en box. Men jag har märkt på mina hästar att de gillar nog, om jag förstår det rätt, att ha flera olika höhögar i boxarna också. En i varje hörn om det är möjligt.

Trollrik skiter i ett hörn, så där är det ju inte lämpligt. Så han brukar få hö i 2 eller 3 hörn. Because skiter efter långsidan, så honom kan man ge i 4 hörn ;o) men så blir det oftast inte. Han har ju sin boxdörr öppen så där blir en hög samt i de 2 inre hörnen. Så äter de ett tag på en hög, sen byter de hörn till högen bredvid eller så vänder de på sig och står åt andra hållet ett tag. Lägger jag bara i 2 hörn så brukar jag göra det diagonalt eller så de kan välja att stå med huvudena åt båda hållen. Jag har sån tur att de har fönster ut åt båda de hållen, så de vill ju stå och titta där det händer nåt. Ibland äter de med huvuden mot varandra och ibland står de åt varsitt håll. Ja, de varierar mycket. Och även om det är som det är med att vara i box, så kan man göra så gott man kan ;o)

Kanske blir det för bra -  (närå, det menar jag egentligen inte  ;o) - för när jag kommer ibland senare på kvällen och erbjuder dem att gå ut en sväng inför natten ifall de har stått inne, så brukar inte Because vilja göra det. Trollrik gick alltid ut förut direkt, men nu har han anammat Because bekvämlighet och är nöjd med att hänga kvar inne. Hm, fast då brukar jag nästan tvinga ut honom på en bensträckare och han går att övertala. Det brukar dock vara svårare med Because, så honom kan jag övertala att ta en svängom in i Trollriks box medan Troll är ute. Det kan Because tänka sig en tur och retur. Inte har de bråttom ut på morgonen heller, men de går naturligtvis när jag öppnat =) Lugnt och fint i den ordning de själv vill ha.




Kommentarer
Postat av: Maria

Så intressant, det där måste jag testa. Vi lägger ut hö i hagarna lite överallt. Dels för att det ska bli lugnare, men även för att hästarna verkar uppskatta strövandet mellan dem.

Däremot har jag problem med att Leo flyttar runt sitt hö själv i boxen, inte alltid på ett smidigt sätt så mycket blir nedkissat. Ska kanske prova i 2-3 hörn (han har oxå ett bajshörn)

2011-11-09 @ 20:03:08
Postat av: Elisabeth

Det är så mycket DU att tänka ett steg längre.. ska experimentera med detta även om jag har lösdrift.

2011-11-09 @ 21:21:12
URL: http://eharstrom.blogspot.com
Postat av: Ingela

Ja, delar man upp det i flera mindre högar kanske de inte dras runt lika mycket när de svänger runt i boxen? Och så kanske de ändrar beteende på nåt annat vis också som gör att nåt förändras?

2011-11-09 @ 22:23:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0