Lågt protein i hö, fjolårets trend. Hur blir det i år?

Vi har diskuterat höanalysrapporter med en föreläsare som jobbar med detta, vilket är intressant. På hö över hela landet. Som de flesta vet har vi för det mesta för mycket energi, kolhydrater, i höt nuförtiden. Ingen fara för travare som högpresterar, men för oss vanliga ridhästägare som jag själv så vill vi ju helllre kunna ge mer utan att de får så mycket energi.

Det som också gör det komplicerat att få ihop en bra foderstat nu, är att som det var ifjol t ex så är det för lite protein i höt, faktiskt. Proteinet ligger ofta hälften så högt eller mindre ändå, som det borde. Jag har själv en analysrapport från ett tidigare år som också visar på detta. Det ska bli intressant att se om trenden håller i sig i år.

Trenden som varit nu är alltså att proteinvärdet i höt har legat på kring 20-25 medan det bör ligga på 60 för att vara bra.
I min analys från tidigare år låg det på 38, (dvs smältbart råprotein) vilket ju också var för lågt. Har också ett där det låg på 53 i Medelpad vilket ju är OK.

Detta gör att hästarna skulle kanske t ex behöva 4 ggr så mycket mer hö för att få i sig det protein de behöver, men då blir ju energin på tok för högt, så det går naturligtvis inte. De skulle nog inte heller lyckas få i sig så mycket hö såklart. Men det är helt klart en obalans och obalanser vill man minska på så långt det går.
Vi stödfodrar ofta med diverse vitaminer, men om man inte vet vad man ger för grovfoder så kan det vara så att det är proteinet som brister, inte vitaminerna. Jag är lite lur på det nu iallafall för egen del.

Hur kan detta yttra sig. Hästägare undrar varför de har så himla pigga och glada hästar, de tränar på och tränar på, men hästen lyckas aldrig lägga på sig några muskler. Kanske ser de heller inte helt tiptopp ut i pälsen. Fast man tycker de verkar vara fina i och med att de är så pigga och träningsvilliga t ex.

Om balansen mellan protein och energi inte är bra, och så kanske vi dessutom utfodrar med kraftfoder som ger ännu mer energi, så kan vi få hästar som är lite väl uppåt i huvudet än som kanske vore deras normala jag. Klart vi ska ha pigga och glada hästar ;o) Men det är ju bra om man känner att de är såpass sansade att vi har kontakt med dem =)

Protein ska de ha även om de inte "tränar". Energin är det ju skillnad på om man har en häst som tränar eller inte. Men proteinet är mer konstant, det behöver de samma mängd av oavsett vad de gör.

Om man vet hur mycket energi ens häst behöver, beroende på vikt och träningsmängd, så tar man det gånger 6, för att få reda på hur mycket protein man behöver i förhållande till energin.
Ett exempelvärde kan vara att min häst behöver 70 MJ (megajoule) energi, och så tar jag det gånger 6, så blir det 420 gram smältbart protein som behövs.
Om mitt hö då innehåller 20 gram protein så måste hästen alltså äta 21 kg (torrsubstans) hö för att i sig det! Men om höt då innehåller 9 MJ (energi) per kg, vilket inte är ovanligt, så skulle den då få i sig i det här extremexemplet, 9 x 21 kg = massor av energi.
Får hästen 10 kg hö och då 90 MJ energi + 200 gram smb protein (behövet var 420 eller ännu mer om man tänker att hästen fick 90 MJ istället för 70) så blir förhållandet ändå skevt och man får en massa energiöverskott som inte kan "landa" i proteinet som ska ta hand om energin och bygga muskler osv.

Nu när de går på bete gör jag inget åt det, då får de i sig protein så de klarar sig, och det syns! men det ska bli spännande till hösten att se när jag börjar se hur det här ligger till.

Jag har själv inte lagt så mycket vikt vid dessa tankegångar i och med att jag ju inte har hästar som ska "prestera". Gått i den tankefällan, bekvämt .... hm :-/
Men samtidigt ser jag på vintern att de inte håller sig lika "tjusiga", och när de kommer ut på bete så tar det bara en vecka så är de strålande fina och sista pälsen faller av direkt osv. Det kan bero på att de har proteinbrist. Det beror ju också på att de rör sig mera, men det känns inte som att det bara skulle var det som är skillnaden ;o).




Kommentarer
Postat av: Maria

Himla intressant läsning!

2010-06-08 @ 12:13:51
URL: http://maria-hastliv.blogspot.som

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0