Otroligt kul! Har klivit upp ett trappsteg med hästarna hihi

Jag går ju och joggar ofta med mina hästar, båda två tillsammans. Idag testade jag nästa steg som funnits på min önskelista (tidigare var det att galoppera barbacka på dem, vilket ju nu är mer naturligt ;o)

Men idag tog jag steget att rida Trollrik och ha Because med i rep bredvid!  Det är ju aldrig några problem att "kontrollera" dem från backen.

Det gick över förväntan bra en liten provtur upp till byn och tillbaka. Och inte nog med det, vi travade nästan hela vägen. Det ärj u det jag vill kunna göra, det som är skillnaden, kunna motionera dem båda lite mer samtidigt.

När jag springer med dem orkar jag ju inte så långt och länge (eller fort?) som de skulle vilja. Lösningen är ju att få snålskjuts.
Två duktiga fd, men ändock,  travare med löphuvuden vet man ju aldrig vad de kan få för sig. Trollrik vill ju tävla och Because sprang med sin långa hals snäppet före och retade Trollrik lite, så att sitta och hålla i trollrik är nog den modell jag får tillämpa om vi ska ut på det här viset. Tills vidare åtminstone ;o)

Men det härliga var att Because bara joggade där bredvid på slapp lina, varken för fort eller för långsamt. (bara han fick ha nosen snäppet före Trollrik och ramade in oss fint =)  Klok kille, det vet jag ju, men ändå ...

Så det blev inte så besvärligt för mig att hålla reda på alla tåtar samtidigt som hästarna sprang på, koncentrerade mig mest på att hålla Trollrik som sagt. 

Så det här kommer nog gå bra så småningom. Ju modigare vi blir och gör längre ridturer så finns det ju möjlighet att sätta på Trollrik sadel och träns också :-o 
så har jag en extra säkerhetsmarginal om jag vill, hehe =)

Nu blev det ju bara 1 km upp och 1 km hem igen på prov.

hejhopp!

Kommentarer
Postat av: Per-Anders

Jag har en utmaning till dig. Kolla in min blogg!

2009-02-23 @ 22:24:03
URL: http://peranders.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0