"I teorin är alla förluster bra för oss, i praktiken är det..."

Har börjat läsa en ny Paulo Coehlo bok, och hans böcker radar ju upp texter som är bevingade och ger saker en djupare innebörd många gånger eller nytt perspektiv. Sånt man känner eller vet, mer eller mindre medvetet, men ändå får en ny vinkling och formulering på. Ordkonstnär kallas det kanske.

Ett sånt avsnitt hamnade jag i redan på sidan 27 i Alef.

"Fruktan och rädsla. När känslan av otillfredsställelse inte går över är det Gud som har satt denna känsla i ditt bröst och han har gjort det av en enda anledning. Du måste ändra på allt och gå vidare.

Jag har varit med om det här tidigare. När jag vägrade följa mitt öde hände något i mitt liv som var mycket svårt att uthärda. Och det är det jag fruktar mest av allt i det här läget: en tragedi. En tragedi är en genomgripande förändring i vårt liv och den går alltid att koppla samman med en viss typ av orsak: en förlust. När vi upplever en förlust är det ingen idé att försöka ta tillbaka det som varit, det är bättre att utnyttja det stora tomrum som har öppnats och fylla det med något nytt. I teorin är alla förluster bra för oss, i praktiken är det då vi tvivlar på guds existens och frågar oss: Förtjänar jag det här?
Herre, skona mig från tragedin, så ska jag följa din vilja.

När jag tänkt denna tanke dundrar åskan till och himlen lyses upp av en blixt.
Än en gång, fruktan och rädsla. Ett tecken. Här står jag och försöker övertyga mig själv om att jag alltid gör så gott jag kan medan naturen säger mig att det är precis tvärtom: den som verkligen förbinder sig till livet slutar aldrig gå. Himmel och jord möts just nu i ett oväder som, när det dragit förbi, kommer att göra luften renare och marken bördig - men fram till dess kommer hus att störta samman, hundraåriga träd kommer att falla och idylliska platser kommer att dränkas i vatten.

Jag överlämnar mig åt regnet. Det fortsätter blixtra, samtidigt som känslan av övergivenhet håller på att ersättas av något positivt - som om min själ långsamt tvättades ren av förlåtelsens vatten."


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0