(Stora) Förändringar och sömn(gång)

När det är nåt på gång, av lite större art. Så kanske jag märker på mina reaktioner hur kraftig förändring det handlar om.
För mig är att byta boende en STOR förändring. Jag har bara bott på 2 ställen i mitt liv, inkl föräldrahem alltså ;o). Så nu blir det tredje kojan att bo in sig i. Och mina nattliga fasoner visar sig när det drar ihop sig om inte förr...
Än har det DOCK denna gång inte hamnat på tio i topp listan. Kanske beror det på att jag haft tid på mig, mjuk omställning, och kanske beror det också på att jag blivit bättre på att hantera förändringar =)

Jag blir en sömngångare (sömnprata hör till andra kategorier och är inte av lika stor vikt ;o) och hur stor förändring det handlar om brukar visa sig i kvantiteten på nattpromenaderna, hur vådliga de är, och hur lång tid det tar innan jag vaknar, dvs OM jag ens vaknar. Men det brukar sluta i nåt som GÖR att jag vaknar ...

Tidigare förändringsperioder har jag bland annat varit uppe och dragit upp persienner runt i rummet, utan att vakna. Jag har även lekt nån form av gerillasoldat? och sprungit runt i alla rummen med ett luftgevär (läs luftgitarr, fast automatgevär) och letat fiender. När sen någon ligger i soffan och spärrar upp ögonen när jag siktar med mitt "luftvapen", vaknar nåt medvetande i mig till, och jag funderar på vad jag håller på med...

Mindre skräckinjagande beteenden har varit att helt sonika sitta upp i min volontärhytt och sortera skor på golvet. Inte heller detta åstadkom nåt uppvaknande utan det blir en trevlig överraskning att höra på morgonen berättas vad man hållit på med under natten! Inte så vådligt just detta i sig, men när man börjar röra sig på vift utomlands finns det dock en risk med att ingen tar hand om en när man är på drift...

Så där har jag på senare tid börjat omvärdera mina topp 2 sömngångar. En har alltid varit odiskutabel 1a, av orsaker ni snart kan förstå. Men nu börjar jag undra om inte 2an kunde slutat mycket värre ;o) trots att kläderna var på... Men just att vara på ett okänt ställe utomlands med vilt främmande människor, kanske borde göra den till en ganska vådlig eskapad.

Själv har jag bara en gång fått vara med om att någon annan gått i sömnen. Jag fick rädda den från att leka toalett på en vanlig stol med sittdyna. När sittdynan lyftes upp som ett "lock" började jag ana oråd och det var till att agera kvickt... och tillkalla hjälp, vill jag minnas ;o)

Min fascination för sömn, "sömn" och drömmar mm. är iallafall stor, kan jag säga. Så sov nu gott!!!!!




Kommentarer
Postat av: Mamma

Hmmmm, kan möjligen ha genetiskt arv. Jag har också gått i sömnen som ung (under 20). Numera kan jag drömma och låta i samband med dröm. Detta kommer från ytterligare en generation bakåt (mormor) som skrämt slag på morfar. Nu kan jag skrämma både man och hundar, som är behjälpliga med väckning. Tidigare hjälpte även katter till med det.

Har man livlig fantasi, kan det bli vad som helst i drömmens värld.

2011-10-20 @ 22:43:08
Postat av: Ingela

Jag har nog inte ljud för mig utan jag för samtal, som mest handlar om goda yxskaft förstås.

2011-10-21 @ 16:51:40
Postat av: Ingela

"GODDAG yxskaft", alltså

2011-10-21 @ 16:52:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0