Strålande forskningsdag - tandundersökning

Dags igen att göra lite personlig "forskning". Ringde och bokade tandhygienist.

Fick tid imorse. Sist jag var, var för nästan 2 år sen visade det sig i tandjournalen, jan 2009.

Då konstaterades att jag var en sån som lätt får tandsten men inte så lätt hål. Mera tandtråd och börja använda fluortandkräm fick jag rådet ;o), nån gång ibland iallafall, eftersom jag sa att jag vägrar använda fluor, så ville hon kompromissa ;o)  Jag gjorde precis tvärtom kan jag direkt säga.

Jag hade en hel del tandsten både uppe och nere då. Att jag ville kolla nu var för att jag vet om ett speciellt "problem"område som jag tänkte passa på att kolla upp och hålla ordning på för säkerhets skull. 

Och det skulle också bli väldigt intressant hur läget var i munnen i övrigt. Med tanke på mina egna testidéer.
För sen sist jag var till tandhygienisten har jag helt slutat upp med fluortandkräm. Innan förra gången fuskade jag fortfarande och köpte en del vanlig fluortandkräm helt enkelt för att det är billigare. Utan fluor är ju 3-4 ggr dyrare.

Dessutom började jag i den vevan med svavel, jag hade börjat äta svavel men jag putsade inte då direkt tänderna, det kom eftersom. Man måste kanske vänja sig vid smaken. Nu sväljer jag inte direkt utan tuggar i mig pulvret och sköljer runt i munnen innan jag sväljer, så gör det nytta både på "utsidan" (dvs insidan munnen) och insidan kroppen.

Resultat?

Jag hade knappt något alls i munnen. Överkäken var helt ren.
Jag fick lära mig skilja på plack och tandsten. Plack är mjukt och när det blir hårt blir det alltså tandsten, och jag hade lite plack som kröp in under tandköttet på problemområdet jag vet om, så det var minimalt att skrapa bort. Nu ska jag hålla ännu bättre koll där. Men bra att jag inte behövde skrapa tandsten för även om det behövs så skadar det ju också emaljen lite, så visst vill man undvika tandsten lika mycket som man vill undvika hål.
En exemplariskt "patient" berömde tandhygienisten. =)

Stor skillnad mot för förra gången alltså. Jag känner ju direkt att när jag använder svavlet så är man ren i munnen som efter ett tandläkarbesök. Dessutom försvinner ilningar, ytan blir skyddad samtidigt som det tar bort beläggningar.

Jag hade räknat med en nota på 600-700 kr? Den stannade på 222kr. Jag har redan tjänat igen min svavelburk, och en massa ond tandagnissel ;o)  Förra gången gjorde det rätt ont att skrapa rent mina stackars tandhalsar. Nu kändes det inte ens att hon undersökte och petade runt.

Resten av dagen har också varit ett magisk flyt i, synkad kan man också säga =) så det tackar jag allra ödmjukast tusenfalt för!


Önskar er alla detsamma








Kommentarer
Postat av: Elisabeth

Grattis! Ska ta in lite från Dorados burk :)

2010-11-03 @ 15:57:45
URL: http://eharstrom.blogspot.com
Postat av: Maria

Vilket flyt!

2010-11-03 @ 19:34:30
URL: http://maria-hastliv.blogspot. com
Postat av: Ingela

hihi, ja tack, det var det verkligen värt, dessutom tycker jag att det är gott nu så det är inte ens motvilligt jag slickar i mig lite pulver efter maten eller efter tandborstningen :D



Tror att nu när jag börjat tvätta tänderna med MSM ända från början kan jag nog hålla "problemområdet" i schack också helt och hållet. Det gjorde jag ju inte sist jag fick det rensat, nu ska jag hålla i det från "början"

2010-11-03 @ 19:58:06
Postat av: sannalitens.blogg.se

Svar: Okej vet inte faktiskt :P Hur mår du idag då? :)

2010-12-08 @ 21:22:20
URL: http://sannalitens.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0