Tre viktiga saker för att lära sig en konst, självdisciplin, tålamod och koncentration

”All konstutövning ställer vissa allmänna krav, det må nu gälla snickerikonsten, läkekonsten eller konsten att älska. Till att börja med krävs disciplin.

------

Att koncentration är ett nödvändigt villkor för att man skall bli mästare i en konst behöver väl inte bevisas; alla förstår det ändå, åtminstone de som har gjort ett försök. Men faktiskt är koncentration ännu sällsyntare i vår kultur än självdisciplin.

Vår kultur uppmuntrar tvärtom till en okoncentrerad och förvirrad livsföring, som det knappast finns motstycke till på andra håll. Ni gör själv många saker på en gång: läser, lyssnar på radio, talar, röker, äter och dricker. Ni är konsumenter med uppspärrat gap, ivrig och redo att sluka vad som kommer – film, sprit, kunskaper. Denna brist på koncentration märks tydligt på vår svårighet att vara ensamma med oss själva.

Att sitta alldeles stilla utan att tala, dricka, läsa eller åtminstone röka är omöjligt för de flesta människor. De blir nervösa, börjar skruva på sig och måste ovillkorligen sysselsätta händerna eller munnen. (Rökning är ett av symtomen på bristande koncentration; den sysselsätter hand, mun, ögon och näsa, allt på en gång.)

ERICH FROMM i boken ”Kärlekens konst"

 

----------------------------------------------------------------------


När jag var lite yngre än jag är nu =) fick jag höra att jag så småningom skulle jobba med konst. Herregud, tänkte jag, det lät alldeles KONST-igt ;o).


Jag är ingen estet eller konstnär, kan inte teckna, måla, eller spela musik på ett konstnärligt sätt. Jag har lite sinne för proportioner och kan göra göra en del medelmåttigt eftersom jag har så lätt för att lära in saker, men har ingen känsla för det. Min mormor var jätteduktig på att måla och teckna, morfar fotograferade. Men det lämnade bara små spår hos mig :o)


Jag är inte heller fascinerad av att smycka ut så mycket omkring mig, inte så stort intresse med andra ord, då är det svårt att motivera sig. Så det där med konst kunde väl ändå inte vara mitt område.


Men det finns visst andra konster som inte syns direkt på utsidan har jag nu förstått, och då blir det genast mer logiskt och klarare.

Jag kanske skulle bli konstnär ändå, när jag blir stor, visade det sig ;o)

http://becausetrollrik.blogg.se/2009/april/the-heart.html

----

Men jag börjar med koncentration, för det är det jag har svårast för. På senare år har det börjat bli bättre på den fronten, en hel del kvar att jobba på såklart!.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0