Middagsfrid! "Vill vi verkligen att barnen ska överleva?"

 
"När jag pratar om detta, får jag ofta höra att jag är ”extrem”. Många talar om att man ska avdramatisera det här med mat och ”herregud, de överlever ju!”."
 
 
Har ni läst Middagsfrids krönikor i Sundsvalls Nyheter i höst och vinter! Massor av bra inslag, tips, kloka ord och mycket mer. Det går att hitta dem på SNs webb i tidningsarkiv. Men här är ett smakprov där en av de nyare krönikorna från i vår finns i en variant i ett annat forum:
 
http://www.entreprenor.se/blogg/kicki_theander/vill-vi-verkligen-bara-att-barnen-ska-overleva_579767.html
 
"Jag säger som kostrådgivaren och författaren Ulrika Hoffer: har vi verkligen inte högre krav på barnens mathållning än att de nätt och jämnt ska överleva? Är det inte också viktigt att de växer som de ska, inte utvecklar allergier och att de kan koncentrera sig i skolan? Om de ska kunna lära sig saker behöver de bra mat. Jag har lite högre krav på maten än ren och skär överlevnad. Och jag är trött på att få höra att jag är extrem! Mitt mission är att förändra våra matvanor och det är därför som jag driver Middagsfrid."
 
Kicki Theander
 
 
Samma teser går jag själv efter och nu naturligtvis ännu noggrannare med barnen, och djuren så gott det går, efter vilka kunskaper man har. Det ändras allteftersom man testar nya saker ;)
 
Mycket bra diskussionsämnen i dessa krönikor iallafall. Kommer mera, säkerligen...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0