=) då livet ställer viktiga frågor

“Vår förmåga att välja förändras ständigt parallellt med vårt sätt att leva. Ju fler gånger vi fattar felaktiga beslut, desto mer förhärdas våra hjärtan, och ju oftare vi fattar rätta beslut, desto mer ödmjuka – eller kanske ännu hellre levande – blir vi…
 
Varje steg i livet som gör att min självkänsla, min integritet, mitt mod och min övertygelse stärks, ökar också min förmåga att välja det önskvärda alternativet och gör det till slut svårare att välja den icke önskvärda än den önskvärda handlingen.
 
Och å andra sidan: Varje gång jag ger upp alltför lätt eller ger efter för fegheten, försvagas min kraft så att jag nästa gång ger upp ännu lättare, för att till slut helt förlora min frihet.
 
Mellan de två ytterligheter där jag antingen är helt oförmögen att göra en felaktig gärning eller där jag förlorat förmågan att göra något som helst gott, finns oräkneliga varianter av valmöjligheter.
 
I det praktiska livet ter sig valfriheten olika vid varje givet tillfälle. Om vi har stor frihet att välja det goda, kräver det mindre ansträngning att göra det. Om vår frihet är mindre kan det kräva en större ansträngning, hjälp från omgivningen och gynnsamma omständigheter…
 
De flesta människor brister i levnadskonst inte på grund av någon nedärvd ondska och inte heller därför att de har så svag vilja att de inte klarar av att leva livet på ett bättre sätt – de misslyckas därför att de inte märker när de kommer till vägskäl i livet och måste fatta avgörande beslut.
 
De är inte vakna över de tillfällen då livet ställer viktiga frågor till dem och de ännu har möjligheten att välja hur de vill svara. För varje steg längs den felaktiga vägen blir det därför allt svårare för dem att erkänna att de är på fel väg, och ofta av den enkla anledningen att de då skulle vara tvungna att gå tillbaka till det ställe där de vek av åt fel håll samt acceptera det faktum att de slösat bort en massa tid och kraft.”

(ERICH FROMM i ”Människohjärtat”)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0