I nöd och lust

Läst om demokrati och samhälle:
 
"Om man vill pröva samhällets demokrati vad gäller yttrandefrihet och öppenhet så kan man inte tala till samhället på samhällets vis. För precis som i kärlek så prövas det inte riktigt förrän i motvind. Nej, för att sätta sådana här vidlyftiga begrepp på prov så måste man positionera sig en bit ifrån och ropa:
- Hej samhället, är jag också med i den här demokratiska gemenskapen?
- Jo, det är klart att du är.
- Det tror jag inte, jag litar inte på dig eftersom jag anser att du inte är den du utger dig för att vara. Du behöver förändras i grunden för att vara den du anser dig vara.
Och det är väl någonstans här som det avgörs ifall samhällets demokrati håller måttet eller inte. Blir man insläppt eller utstött?
 
Så hur är man eller hur gör man för att vara den som står en bit bort och frågar? Ja, annorlunda. Så pass annorlunda att samhället inte förstår sig på en, för om de förstår sig på en så är man en del av dess seende, man är kontrollerbar och då faller grundförutsättningen med att pröva i nöd och inte i lust. Det var ju toleransen för det okända som saken gällde."
 
Mats Sederholm i boken Det enda rätta. Värd att begrunda

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0