Egenforskning, starkt blod och järndepåer, inte pga kött

Dags för lite egenforskning igen, jag roar mig ju med det ibland och drar mina egna slutsatser. På tapeten just nu är att ha järnkoll på järnet =)
 
Tidigare har jag tagit upp att friskare starkare tänder inte kommer sig av fluor.. dvs fluor är inte nödvändigt, det finns nog fler bevis på det än jag hur bra tänderna (och allt annat) kan må utan fluor.
 
Jag har visserligen växt upp på älgkött men inte annat kött, vilket jag är glad för! Men i vuxen ålder (flyttade hemifrån rätt tidigt, vid 16) har jag ätit minimalt med kött eftersom jag inte köper på affären och inte känner att jag behöver äta det heller, snarare tvärtom.
Det är bara en känsla jag haft och litat på. Tidigt undvek jag helt fläskkött, som är det kött av flera skäl jag absolut inte vill äta. Jag är ingen riktig fiskmänniska heller, men tar mig nån laxbit ibland.
=)
Så det blir inte så mycket, det är bara mammas köttbullar eller köttfärssås av älgkött som duger och som det händer att jag spisar när tillfälle ges. På Julafton blir det såklart. Men inte speciellt många gånger per år ändå.
 
Jag har ofta kollat mitt blodvärde, hemoglobin genom åren, intressant särskilt när man tränar mycket inför tex ett vasalopp. Det har alltid legat mycket bra till, både före och efter strapatserna.
 
Även nu är jag inte tränar är det bra marginal till riktvärdena. Detta behöver dock inte betyda att man har fyllda järndepåer, men nu har jag även kollat detta, ferritin, och de är överfyllda =)
Bra blodvärde och järnvärde hänger alltså inte nödvändigtvis ihop med köttätande. Finns säkert, som sagt, fler än jag som kan vara bevis för det.
Tror snarare att det hänger ihop med hur kroppen fungerar allt som allt och hur bra upptag man har av den näring man äter, för t ex järn (och diverse B-vitaminer, som behövs för upptaget av järn, och andra vitaminer) finns ju överallt ändå. Liksom protein. Med mina erfarenheter känns det snarare som att för mycket kött hämmar kroppens processer och system.
Men DETTA är bara spekulationer, hur allt hänger ihop. Men om järn hänger ihop med köttätande så finns inte jag ;o)
 
Det som också är skönt att veta är att ibland få ett litet kvitto på att det man känner stämmer, dvs eftersom jag är så pigg t ex, så känns det inte precis som att jag har järnbrist, bara en sån liten grej. Även om man i stort sett litar på sin känsla och intuition, är det nog helt ok att då och då fylla på sin tillit till den även på andra sätt =)
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0