I ärlighetens namn, så är det så här

eller, i ärlighetens namn, hur är det egentligen, att vara med häst....
 
En av de roliga lekarna med att ha häst som jag kan roa mig med för mig själv, är att vara "true to yourself". Vara ärlig och sann mot sig själv.
 
Dvs vad tycker jag och känner jag egentligen? Vad är sanningen med att ha häst? ;o)
 
Många dagar tänker jag; himmel vad oförskämt enkelt det är att ha häst. Det kommer ofta såna dagar oavsett årstid, där jag tänker att såna här dagar är det så lättsamt att ha häst! Känner att det är sant fullt ut.
 
Ja, det är absolut en sanning =)
 
Sen kommer det dagar med den välbekanta känslan av otillräcklighet och att jag borde göra mer, hovarna väntar på tillsyn, hästarna behöver ut och röra på sig och framförallt mera samvaro av all sort. Dåligt samvete ...
 
Det är också sant, just den dagen, men en sanning gör inte den andra mindre sann.
 
Sen kommer andra dagar med en helt annan energi. Där man muttrar över än det ena än det andra. Alla (inklusive jag) säger alltid att det är så mycket jobb med att ha häst, så tänk er för .... ;o)
Himmel vad mycket jobb man lägger ner på detta, bara för att de ska kunna gå och ha det bra där i hagen!
De förväntar sig att få maten serverad, bli kliade och allt det andra. Bara sådär självklart för dem.
 
Skulle jag den dagen intala mig att det är sååå lättsamt att ha häst, skulle jag ljuga, eller hyckla. Det tjänar ingenting till att göra det. Jag måste få känna min sanning i det ögonblicket, det är sanningen ;o)
Just den dagen är Troll en odåga, lätt att reta sig på att han inte håller sig i skinnet. Och Because som inte har sånt för sig men har sin attityd... kan reta mig än mer, bara just för att han är så lik mig själv, och det kan vara än värre ;o) Där står vi och nöter våra tjurskallar mot varandra. Man kan liksom inte styra honom ..., att tycka nåt annat än det han just nu tycker, lika lätt som följsamme Troll som gör allt för att anpassa sig och vara till lags. (Det är bara när han är osedd som han hittar på ofog, uttråkad förstås.)
 
Under alla dessa dagar med olika energi finns värmen, och oftast är det nog jag som har "olika dagar". Även hästarna har "olika dagar" beroende på väder och vind, men mina tankar och känslor kommer ändå inifrån mig, och jag försöker inte ändra på så mycket. Inte genom att kämpa iallafall.
 
Jag bara observerar mig själv samtidigt som jag lever "min", för dagen, "sanning". Magin är att när man observerar, blir medveten, och inte "kämpar mot" nåt, sker förändringar ändå, och de blir lättsammare än om man ska tvinga sig att t ex tycka, tänka, känna på nåt vis, för att man bör.
 
En övergripande sanning är att jag vet att jag har hästar som passar just mig som handen i handsken, och de har ju valt mig förmodligen av samma anledning ;o) Vi har vår egen värld och vår egen humor och kultur, precis som så många andra.
Att öva ärlighet är dock ypperligt att göra i samvaron med djuren, sannare än så kan det nästan inte bli =)
 
Det här var i sanning också en underbar måltid i väntan på nyårsstädningen..... En stunds total lugn innan jag tog itu med lite förberedelser till en vacker nyårsafton som blev helt .......
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Elisabeth

En så vacker måltid och så fint beskrivet!

2013-01-07 @ 22:28:46
URL: http://eharstrom.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0