Motivation och viljestyrka

Motivationen är till god hjälp, men inte nödvändig för att man ska nå sina mål. Visst verkar det vara lättare att utföra en uppgift när man känner sig motiverad (eller inspirerad eller självsäker, för den delen) – och det är inget fel med sådana känslor – men man kan inte vara beroende av dem i längden.

Under en föreläsning återberättade dr David Reynolds dr Shoma Moritas ord så här: ”Om det regnar och du har ett paraply, använd det.” Använd alltså motivationen när du kan göra det, men förlita dig på viljestyrkan när du inte kan det. När jag skrev den här boken kände jag mig ibland inspirerad medan jag andra gånger var trött, tveksam eller modlös. Det var då viljestyrkan hjälpte mig att komma vidare.

Effektiva personer är inte nödvändigtvis smartare eller mer talangfulla än sina mindre framgångsrika motsvarigheter; de är bara mer disciplinerade. Många smarta människor stupar på vägen därför att de kämpar vidare enbart när de känner sig motiverade. Framgångsrika människor kämpar på oavsett vad de känner, och de använder sin vilja för att komma över apati, tvivel eller rädsla. Motivationen fungerar i ögonblicket, medan man kan räkna med viljans envishet, ståndaktighet och uthållighet.”

(DAN MILLMAN i boken ”Själens trappa”)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0