Separation - Enande

Egot söker sig mot separation. Egot är alltid inblandat i såna aktiviter på alla nivåer. Själen söker och önskar enande.
 
Vi kan inte eliminera egot, det är en naturlig del, men bli mer medvetna om det, när det inträffar - ute i världen, inom oss själva, mellan oss och mellan andra. Och naturligtvis låta själen jobba så mycket som möjligt.
Själen jobbar ljusår mycket snabbare än egot. Egot är viljan, t ex.
 
Om man vill något hett och jobbar frenetiskt mot att nå sitt mål, så kommer man troligen och förhoppningsvis att nå dit. Det brukar dock ta lite längre tid än om man "släpper taget" och låter själen jobba istället. Då går det så snabbt att det nästan har hänt redan igår ;o)
Egot ser motstånd att jobba emot, själen jobbar utan motstånd.
 
Att man släpper taget innebär alltså att man också släpper kontrollen och att man inte kan bestämma in i detalj exakt hur, när och var, det jag önskar ska inträffa.
Det är som när man lämnar över en uppgift till nån som man litar totalt på, i vardagen kanske det är en mamma, en pappa, eller världens bästa kompis eller syskon, eller ett proffs inom nåt hantverk. Man vet att den personen kan det här mycket bättre än mig. Till exempel om jag skulle inreda ett rum, lämnar jag gladeligen över till någon som har intresset och kunnandet. Jag önskar att det ska bli gjort och litar på att de vet bäst hur det ska se ut och i vilken iordning man bäst ror iland projektet.
 
Ha den känslan även till dig själv - eller din själ. Mycket blir såå mycket lättsammare =)

Kommentarer
Postat av: Anita

Att tänka på - och komma ihåg. Kram!

2012-11-23 @ 22:08:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0