Provisoriska...

“Varför har det publicerats så många böcker om näring på senare tid? Uppenbarligen har allmänheten många frågor kring hälsa som inte har kunnat tillfredställas av den vetenskapliga falangen i vårt samhälle. De flesta av oss är helt avskurna från forskare, och på samma sätt är forskare avskurna från vanliga människor. Jag undrar varför det har blivit så, då målet med vetenskap från början var mänskligt välbefinnande.

De flesta resultaten från ren forskning är otillgängliga och för dyra för vanliga människor. För att få tag i en två-tre sidor lång rapport från så gott som samtliga medicinska studier var jag tvungen att betala mycket pengar, ibland hundratals dollar för var och en av dem. En genomsnittlig forskningsrapport är skriven i komplexa forskningstermer, som gör den obegriplig för människor som inte tillhör just denna specifika forskningsgren. Jag har upptäckt att de olika forskningsgrenarna ökar i antal och de olika fackspråk som används hela tiden förnyar sin terminologi. Genom hela mitt liv har jag talat med dussintals forskare i olika världsdelar, och jag har aldrig träffat en enda forskare som kunde förstå eller förklara studier från andra samtida forskningsinriktningar. Ju mer forskare hävdar att de kan ett ämne, desto oftare säger de ”Det är inte mitt område” om andra ämnesområden.

Denna tendens visar att forskningen har fjärmat sig från den vanliga människans fattningsförmåga och numera forskar för forskningens skull. Medan allmänheten vill få reda på de senaste upptäckterna, blir vetenskapens värld mindre och mindre tillgänglig för deras brinnande intresse. Ett informationsmässigt vakuum bildas, i synnerhet inom området hälsa och näring.”
(VICTORIA BOUTENKO i boken “Grönt för livet”)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0