De flesta möten sker därför att det finns sådant i det förgångna som ännu är ouppklarat

"Fortsätt: Vad är det andra?"
 
"Det andra är stora Alef."
"Stora Alef inträffar när två eller flera personer som förenas av någon sorts själsfrändskap av en slump träffas i lilla Alef. De här båda energierna kompletterar varandra och sätter igång en kedjereaktion. De båda energierna..."
Jag vet inte om jag ska fortsätta, men det spelar ingen roll. Hilal avslutar meningen:
 
"De är som plus- och minuspolen på ett batteri, de får lampan att lysa. De förvandlas till samma ljus.Planeterna som dras till varandra och till slut kolliderar. De båda älskande som träffas efter väldigt, väldigt lång tid. Det andra är det där som också framkallas av slump, när två personer som ödet valt ut för ett särskilt uppdrag träffas på rätt plats."
 
"Vad menar du med 'rätt plats'?" frågar jag.
 
"Jag menar att två personer kan leva hela livet tillsammans, arbeta tillsammans, eller också kanske de bara träffas en enda gång och skiljs därför att de inte har passerat genom den fysiska punkt som får det som förenade dem i den här världen att välla fram okontrollerat. De går med andra ord ifrån varandra utan att riktigt förstå vad som förde dem samman. Men om Gud vill kommer de som en gång har upplevt kärleken att träffas igen."
 
"Inte nödvändigtvis. Men människor som har känt en själsfrändskap, som jag och min mästare, till exempel..."
 
"...förr, i ett tidigare liv", avbryter hon. "Och sedan träffas de i lilla Alef, på den där festen du tog som exempel, och blir genast förälskade. Den berömda kärleken vid första ögonkastet."
 
"Som egentligen inte är 'vid första ögonkastet', utan hänger ihop med en hel rad saker som redan har hänt i det förgångna. Det betyder inte att ALLA möten handlar om romantisk kärlek. De flesta av dem sker därför att det finns sådant i det förgångna som ännu är ouppklarat och som vi behöver ett nytt liv för att kunna reda upp, eftersom någonting blev avbrutet."
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0