Mycket skoj är det nu! ;o) Så jag varvar med några allvarsamma pensionsord

“Det är svårt att få någon att förstå något när hans lön är beroende av att han inte förstår det.”
(UPTON SINCLAIR)

Måste bara nämna "några" ord om pensionsdebatten. Reinfeldt har sina direktiv att så frön som ska gro, så att när det längre fram blir dags att höja pensionsåldern så har det redan formats i våra huvuden så att vi inte reagerar så mycket över det, som vi gör vid första anblicken nu. Det är väl ingen som är förvånad egentligen. Och de räknar med att det ska storma lite nu. Helt enligt implementeringsplanen. Sen är vi så vana vid tanken att vi kommer kanske t.o.m. tycka att det är bra. Avtrubbade.

Det formuleras som en "MÖJLIGHET". Så blir vi lurade och tror nog, att det blir nog bra. Vad vi glömmer är att vi redan idag har hur mycket möjlighet som helst, om vi bara vill själva, att göra nyttiga saker fram tills hur gamla vi än är. Och det vet de, och tycker att det är förjäkligt att de inte kan beskatta alla de som gör ideella insatser idag, tack vare sin pension, för hem och familj, nära och kära, föreningar mfl. Men familjer ska slås isär.

Många idag vill ju och kan ju jobba längre och gör det, främst egenföretagare enligt nyheterna.

Många pensionärer jobbar redan idag så att samhället ska fungera. De är dagis och dagmammor, hoppar in när barn och andra är sjuka, de är chaufförer och skottar snö, klipper gräs, bakar, lagar mat, är sällskap och åhörare och allt möjligt som är guld värt. Listan är oändlig.
Och deras lön är förutom att de känner sig nöjda och värdefulla, naturligtvis pensionen. Och den är de värda! Belöningen är att de dessutom får göra det frivilligt, utan tvång. Oavsett vad de gör, och vad de orkar göra. De ska inte tvingas ut när de kanske är för slitna t ex.

Och de som faktiskt känner att de inte ens behöver prestera (mera) för att känna sig värda sin lön, ska få ha sin pension utan några tvång alls.
Att prestera sitt liv innebär att en människa jagar sitt eget värde
När pensionsåldern officiellt höjs till 75... så är det ingen möjlighet. Möjligheten har vi isåfall nu. Utan det blir ett tvång. Detta införs för att vi kommer inte att ha pensioner framöver. Pengarna är slut. Staten har använt de arbetsgivaravgifter vi har betalat in till våra pensioner, till annat.
Så naturligtvis måste de förbereda för framtiden. Oundvikligen.
Är det nån som tänker på att medelåldern för den svenske mannen är 78 år? 3 år ska han få...

Ett argument i pensionsutspelet är att vi blir allt äldre och att arbetet i samhället måste hänga med i utvecklingen.
Tror snarare någon försöker föregå utvecklingen innan vi ser hur den egentligen blir??

Nästa nyhet är att varannan svensk kan/kommer att bli dement. Demens har ökat med 40 % läste jag på text-tv. Okej. Intressant i pensionsfrågan.
(Att det blir så är väl heller inte så förvånande, vi konsumerar skräp med både öron, ögon och mun, så det är väl en naturlig utveckling.)

Samhället är inte till för människorna, utan människorna är till för samhället. Och som nån förespråkare faktiskt sa i radion: Vi måste UTNYTTJA arbetskraften så EFFEKTIVT som möjligt.

Oj, vad opersonligt det låter, och många reagerar inte ens över det. Arbetskraften är väl inte jag. Det gäller nån annan.
Det var väldigt klantigt sagt tycker dock jag, om man vill snärja någon runt sitt finger ;o)
Gör man det personligare som tex Nu ska JAG UTNYTTJA DIG så effektivt jag kan. Eller att jag ska bli så utnyttjad som möjligt. Då vänds taggarna utåt direkt i ett personligt samtal. Om din arbetsgivare skulle säga så till dig.

Det får bli som det bli, och var och en lär lösa det med sitt helt egna förhållningssätt. Förhoppningsvis grundat på så bra information som möjligt för vad som gäller för just den individen.
För mig är lösningen på livet, och har alltid varit, att jag ska göra det i livet som jag kan göra och vill göra tills jag dör. Jag bekymrar mig inte om pensionen, för det blir ingen sådan. Det är det många som är överens om, som är i min ålder iallafall. Jag får se till att ordna den själv, genom en sysselsättning jag vill ha, ingen annan ska spekulera bort den iallafall.

För några veckor sen hade vi härligt besök av några pensionärer som jobbat och jobbar, både före och efter pensionen och åker runt och gör goda gärningar så gott som alla dagar.
Här är en 94-åring och en 84-åring. Att höra deras upplevelser och erfarenheter i livet är makalöst.
En berättar om hur han som 9-åring hjälpte sin mamma med att koka vatten på spisen när hon var ensam hemma och skulle föda sitt kanske åttonde barn. Makalöst som sagt, eller för tillfället var hon makelös. Han var oturligt nog ute på jobb och fick en otrolig överraskning när han kom hem till middagen som förmodligen inte stod på bordet den här gången ;o)



Dagens fikagäst var en ungdom, endast 74 ;o)

I söndagskväll blev jag upprörd när jag slog på tv:n på nästa sändningstid. Jag ser det som en friskhetstecken att bli upprörd, när det är meningen att vi ska avtrubbas. Nu har t o m SVT gått äver några tidigare naturliga gränser. Strax ett litet utbrott även om detta, för att sen släppa det för denna gång ....

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0