En röd katt

träffade jag ikväll när jag skulle hämta hästarna. Katter är urläckra djur, oavsett sort, men ikväll fick jag träffa en som som jag aldrig sett förut. Coolare får man leta efter. Mycket bestämd herre. Som man inte rådde över, verkade vara sisådär 18 bast kanske? så fel man kan ha ;o) han var kring 4 år, hette Melker. Men mycket bast-ant kille iallafall, helt enligt föreskriften ;o)

Han gillade att bli kliad och kurrade uppfordrande. Men min hand täckte ju knappt hela hans huvud mellan öronen!
Ser fram emot att möta på honom fler gånger. Melker, var hans namn. Kär på störten. Finns i flera färger, men just denna är röd.

Om rasen BRITTISKT KORTHÅR

Brittiskt korthår, britt, är en stillsam och tystlåten katt, med ett nallebjörnsliknande utseende.

En brittisk korthår är självständig, intelligent och tillgiven. Den brittiska korthårskatten är lättskött och trivs både som utekatt och innekatt.

Den är medelstor till stor, med muskulös och knubbig (cobby) kropp med korta, kraftiga ben och runda och fasta tassar. Svansen är kort och tjock med rundad svanstipp. Pälsen är kort och tjock med underull.

Huvudet är brett och runt med fylliga kinder, särskilt hos hanar. Hakan är välutvecklad och nosen kort och bred. Öronen är små och rundade och sitter brett isär. Ögonen är stora, runda och brett placerade.

Britten är ganska stor och tung och utvecklas därför långsamt. Den är färdigutvecklad först vid 3 - 4 års ålder.






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0