En hundradel av föroreningar

En genomsnittlig indier äter 5 kilo kött om året och har bättre hälsa än en västerlänning i jämförbar ålder. Det går åt 123 kilo kött om året för att mätta en amerikan – 25 gånger mer än vad en indier äter. Våra produktions- och konsumtionsmönster för animaliska produkter förstör vår jord. Allt tyder på att de samtidigt bidrar till att förstöra oss människor.

Varje kväll skriver jag några ord i en dagbok för att rekapitulera vad som har gett mig störst glädje under dagen. Ofta handlar det om mycket enkla saker. Och jag förvånas ständigt över hur glad jag har känt mig om jag bara har ätit grönsaker, baljväxter och frukt (och lite flerkornsbröd), jag märker att jag har känt mig piggare och lättare hela dagen. Jag tänker med tillfredsställelse på att jag är en lite mindre belastning på den här planeten som bär mig och föder mig.”

(DAVID SERVAN-SCHREIBER i boken ”Anticancer”)



”Det är uppenbart att det i alla länder finns ett direkt samband mellan förekomsten av cancer och konsumtionen av kött, charkuterier och mjölkprodukter. Och omvänt – ju mer grönsaker och baljväxter (ärter, bönor, linser) landets kost innehåller, desto lägre är cancerfrekvensen.”
(DAVID SERVAN-SCHREIBER i boken ”Anticancer”)


”I en långtidsstudie av 91 000 sjuksköterskor under tolv år visade forskare på epidemiologiska avdelningen på Harvard att risken för bröstcancer hos kvinnor före klimakteriet är dubbelt så hög för dem som äter rött kött mer än en gång om dagen som för dem som äter det mindre än tre gånger i veckan. Risken för bröstcancer kan alltså halveras bara genom att minska på konsumtionen av rött kött. I Europa har EPIC (European Prospective Investigation into Cancer and Nutrition), i en stor studie som följde över 470 000 personer i tio olika länder, kommit fram till samma slutsats när det gäller tjocktarmscancer: Risken var dubbelt så hög för personer som åt stora mängder kött som för dem som konsumerade mindre än 20 g om dagen.”
(DAVID SERVAN-SCHREIBER i boken ”Anticancer”)


”Det vi redan vet säkert är att kött och mejeriprodukter (liksom stora fiskar högst upp i näringskedjan) står för över 90 procent av de kända föroreningar som människan exponeras för. Där ingår bland annat dioxin, PCB och vissa bekämpningsmedel som finns kvar i miljön trots att de har varit förbjudna i flera år. Det är också klarlagt att grönsaker normalt sett innehåller en hundradel av de föroreningar som finns i kött.”
(DAVID SERVAN-SCHREIBER i boken ”Anticancer”)

Boskapsskötseln bidrar mer till växthuseffekten än trafiken. Boskapsskötseln står för 65 procent av alla utsläpp av dikväveoxid, en gas som bidrar 296 gånger mer än koldioxid till den globala uppvärmningen. Metanet som korna släpper ut som en biprodukt av sin dåliga spjälkning av majs bidrar till uppvärmningen 23 gånger mer än koldioxid.

Kommentarer
Postat av: Maria

Sv; Det är nog tyvärr inte den du tror, för det är en valack. Men han visste en till som syrran pratat med, men dom var så osäker på om dom ville sälja. Kan det vara den du tänker på? Annars har du kanske ett tips till oss!!!

2011-10-15 @ 23:24:42
URL: http://maria-hastliv.blogspot. com
Postat av: e

Mycket intressanta fakta, tack!

2011-10-16 @ 08:34:22
URL: http://eharstrom.blogspot.com
Postat av: Bra inlägg!

Lasse

2011-10-16 @ 22:24:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0