Intervjun börjar, att leva med hästar


Rick: ...-  You live in northern New Mexico, is that correct. You shuffle a lot of snow this time of year? But what else do you do with your horses?


(översatt)

Sivia:Jag arbetar med mina hästar hela året. Jag bokstavligen bor med mina hästar. Jag har en liten lägenhet i ladan, och jag är så lyckligt lottad att jag får interagera med mina hästar till och från hela dagen varje dag. Det är fantastiskt.
- I work with my horses all year around. I live with my horses, literarly. I have a little apartment in the barn, and I am so fortunate that I get to interact with my horses off and on all day every day. Its fabulous.



Rick: För mig verkade det som att du hade spenderat en stor del av ditt liv med att vara tämligen engagerad med idén att bara observera hästar i deras naturliga tillstånd, när de gör det de normalt gör när de inte försöker lista ut vad vi ber dem att göra. Med andra ord en sorts naturligt hästbeteende, är det ett rättvist utlåtande?

- Well, it seemed to me like you had spent a lot of your life and you were fairly committed to the idea of just observing horses in their natural state doing what they normally do when their not trying to figure out what were asking them to do, in other words kind of natural horse behaviour, is that a fair statement?


Sivia: Ja, det är definitivt en del av vad jag lyckligtvis fått möjligheten att göra. För mig är tre eller fler hästar en hjord. Och då kan du verkligen studera en hjords beteende och lära mycket. Mitt mål är att kunna verkligen förstå, på en djup nivå, det här fantastiska djuret, och hur man kan kommunicera med dem på det mest fördelaktiga sättet, och hitta sätt att skapa en harmonisk relation. Och det tar aldrig slut!

-Yes that is definitely a part of what I have been fortunate enough to be able to do, and to me 3 or more horses is a herd, and you can really watch herd behaviour and learn a lot. My goal is to be able to really understand truly on a deep level, this marvellous creature, and how to connect with them in the most beneficial ways, and in ways you can create a harmonius relationship. And it never ends!




Rick: Hästar är så komplexa. (förkortat inslag) Idag hoppas jag att kunna se in i ditt huvud litegrann.

- Horses are so complex. I'm hoping to tap into your brain a little bit on all this today today.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0