Under tak några nätter och diverse tomprat

Här har vi gjort i ordning möjlighet att vara inne, och det har blivit ett par regniga nätter de har fått sova inne, annars har vi varit väldigt duktiga, tycker jag ;o) på att hålla oss ute i hagen. Jag är ju lite nojig sådär att de ska få chans att ligga och vila som de är vana vid. Om de vill och behöver det för benen, vad vet jag?

Det har jag ju inte räknat med första tiden på ett nytt ställe speciellt ute, att de ska känna sig så trygga? Men nu fick jag höra att de som bor vid hagen hade sett dem ligga och vila båda två samtidigt t o m. Gud så kul, härligt att höra. De hade sett att Trollrik redan låg och medan de gick förbi på vägen så la sig Because och rullade och fixade väl lite och la sig till ro. Skönt att veta så de kan göra det om de känner att de vill när de har vandrat hela natten.

En katt hade varit inne och hälsat på dem och svansat runt också, den är van vid hästar och orädd.Trevligt! Mycket aktivitet kring hagen. Hästarna och speciellt Trollrik vill ju vara mitt i smeten jämt. Och ha mycket att titta på, så det är bra att det klipps gräsmattor och renoveras hus bredvid hagen ;o)

Eftersom de vandrar rätt mycket, det finns några autobahnsträckor i hagen, ett spår runt... så känner jag inte så mycket behov av att gå ut med dem ännu. Känns som vi varit där länge men det är bara en vecka Idag.
En kort promenad har vi gjort genom byn i kvällssol i onsdags, och på onsdag tänkte jag vi skulle ta och göra en riktig utflykt och undersöka mera om bra väder, kanske ta på ryggsäck t o m med lite diverse proviant.

Två boxar ihopspikade av brädor i en fd lagård. Det var nog lite ovant för dem att kunna nå varandra sådär och sova ihop. De har varit väldigt lugna, annars brukar inte Because uppföra sig riktigt 100% exemplariskt när han kommer i nytt stall faktiskt, han har lite för mycket kontrollbehov tror jag?
Till saken hör NATURLIGTVIS att de är rätt trötta också. Igår kväll hängde och dreglade Because när de fick komma in under kvällen och gå ut på natten (efter att jag varit på Eagles show nere på stan)

Trollrik mest bara fogar sig och håller det inom sig om han känner sig orolig inomhus. Han har iofs också ändrat sig en del under åren på det, förr trampade han mer, både ute och inne. Nu trampar han mer bara utomhus om han behöver få ur energin genom hovarna. Men i stall har han slutat med trampet - och boxvandringen som han hade i sig när han kom. Jag säger varken bu eller bä, bara intressant att se hur saker förändras =)







Kan klia sig är allti den fördel.





Jag brukar testa och ha sake rinom räckhåll för dem och se vad de gör, eller har behov av att göra. Hängde det en grimma, eller grimskaft inom räckhåll för Because så tog han alltid hand om den och stod och sög och tuggade på den så den var geggig och låg på golvet dan efter. Nu har han inte rört nåt av dem fastän jag hänger rep och grimma över boxväggen när jag lämnar dem. De hänger kvar. Här syns bara grimskaftet, men grimmorna få rockså hänga över kanten.
Jo, har alltid varit dålig på det där med säkerhetstänket i detaljer... man kanske inte borde låta dem få chans att dra in sånt som de kan kliva på om de hamnar på boxgolvet.
Täcken får också hänga fullt tillgängliga att tuggas och trampas på om de vill ;o) Och om jag kan så lägger jag hellre på ett täcke på hästen utan att knäppa fast nåt, så kan de ta av sig när de själv behagar. Var så mysigt förr när jag fortfarande hade stalltäcke på Because inne på vintern, så på morgonen låg det i ett hörn där man sett att han lagt sig och när han klivit upp så har det legat kvar som ett lakan ;o) så såg man märkena i täcket där han legat, så fånigt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0