Sesamolja, en kraftfull antioxidant,

Jag är för dålig på att smörja in mig, skulle behöva mer... men vill ju inte .... men på vintern är det ju skönt.
Det är bara det att det finns inte så mycket jag vill ha på huden, det mesta är skräp och det märks att huden bara blir skitigare av krämer tycker jag. Blir mer gammal hud som bara måste skrubbas bort som hudavlagringar. Smörjer jag mig märker jag att det blir mer än om jag inte gör det. Så ibland tar jag mig tid att använda lite vanliga oljor, det är det enda jag vill ha.

Och nu blev jag påmind om denna fina olja, sesamoljan. Rekommenderas VARMT! =) och gärna varm också ;o)

Mer info om den:

http://www.vedalila.se/tips/sesamolja.html

Mognad sesamolja är en kraftfull antioxidant. I vävnader under huden neutraliserar sesamoljan fria radikaler. Den åker lättare in i huden som varm men dess näringsinnehåll framhävs även mer när den fått mogna.

Oljelösliga toxiner på huden dras till oljemolekylerna och sköljs bort med varmt vatten och mild tvål. Oljan absorberas snabbt ända in i benmärgen. Levern sorterar inte bort sesamoljan utan låter den stanna kvar i kroppen som en kroppsvänlig substans. Oljan hjälper lederna att behålla sin rörlighet och den håller huden smidig och mjuk.



http://insightulrika.blogspot.com/2007/05/abhyanga-ayurvedisk-oljemassage.html

Innan du använder sesamoljan kan du, för bästa resultat, "mogna" oljan. Det innebär att du värmer upp oljan till 100 grader. (Detta gäller endast ren sesamolja. Köper du färdig Vata, Pitta eller Kapha-massageolja är redan ofta redan mognad). Använd alltid en termometer. Mogna den mängd olja som du använder under en vecka, ca 1,5 dl. Tänk på att oljor är eldfarliga. Därför bör du tänka på att:

- Ha låg värme på plattan.
- Aldrig lämna oljan obevakad.
- Omedelbart ta av kastrullen från plattan när oljan kommit upp i rätt temperatur.

Veda Lila har ett brett sortiment med bra oljor för kroppsmassage.

Så här gör du Abhyanga:
Innan du börjar massagen ska oljan värmas till kroppstemperatur eller varmare. Lägg gärna ut en handduk du inte är rädd om på badrumsgolvet, då man lätt spiller olja och det kan blir lite halt.

1. Börja massera huvudet. Doppa fingertopparna i oljan och massera in oljan i hårbotten. Under hela massagen använder du så mycket som möjligt av hel ...etc


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0