Tisdagsövningarna mer i detalj

Jag tränade lite med Rosa och hästarna i tisdags. Vi fick börja med att vara som vi brukar, jag fick visa hur jag brukar leda hästarna och Rosa studerade hur vi kommunicerade och rörde oss, dvs om hästen följde mig och hur jag gjorde och ur hästen gjorde. En i taget, och sen gav hon mig tips och instruktioner efter hur det fungerade mellan oss! Gick jättebra. Hästarna blir ju bara vilsna när jag är det ;o)

Sen övade vi lite flytta på bakdel och framdel. Bakdelen är de och jag "duktiga" på, dvs sitter ju i mitt huvud, det är nåt som jag har grepp om, det hade fastnat redan från början utan att jag ens behövt fundera, tycker iallafall jag, och därför funkar det med hästarna.

 

Sen gör de lite olika, de är ju helt olika typer, så det visar väl att jag visserligen påverkar dem med mitt sätt att vara, att jag präglar dem, men det styrs också mycket av sina egna sätt. Jag har inte format dem i likadana formar, tack o lov ;o)

 

Framdelen har jag svårare för så därför gör jag det inte nåt speciellt när jag är själv heller, bekvämlighet ;o), så det gick lite trögare. Men de fattar snabbare än jag ;o)

Hur som helst, det känns lite som att lära sig cykla, helt plötsligt vet man hur man tänker och gör det automatiskt, det sitter där. Att det är det jag letar efter, den känslan som jag också har med bakbenen, att man automatiskt vet hur man ska reagera för att på bästa sätt stötta hästen i att den ska förstå vad jag vill.

 

Och den känslan har jag inte hitta för min egen del gentemot hästarna när det gäller att flytta framdel.

 

Jag har fått och blivit påmind om lite mer riktlinjer att "läsa innantill" på hur jag ska göra och tänka när de inte förstår vad jag menar i det fallet. Så tills det sitter automatiskt får jag nöta lite i tankebanorna på det där. Så kanske hjärnan efter tillräckligt många upprepningar skickar ut nervsignaler till kroppen att reagera fortare än att jag behöver tankens hjälp :-P

 

Bakdelen har liksom aldrig varit nåt problem att "förstå" har jag känt det som. Och alltid när det dyker upp såna där grejer så undrar jag, hur kopplar jag det till mig. Allting sitter ju i mig och visar sig på hästarna. Men jag har ju också alltid varit duktig på att använda mina egna "bakben", spela fotboll och sånt. Däremot har jag alltid tyckt att "handsporter" är dötrist, basket, handboll, volleyboll t ex. Jag är ju dock inte helt oäven på att använda armarna heller, pilkastning, golf, bollar i korgar odyl, men det har liksom inte roat hjärnan nämnvärt.... på samma sätt som att använda benen till att springa med hihi. Yihaaa!

 

Och så kan man ju ytterligare fråga sig "varför då". Vad symboliserar det i sin tur. Tja, där tog det stopp för stunden, så jag nöjer mig med att svara som jag alltid gör då "Because".

 

Ska iallafall försöka komma ihåg att öva lite framdel när vi är ute, det är lätt att bara traska på som vanligt också =)

 

Det blir en uppföljning snart, bara det blir en tid som passar!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0