Fångränder / Foderränder

Så här beskrevs detta på den senaste hovföreläsningen jag var på med Björn Berg, Skara, som jag också hänvisade till i våras.

Svårt att återge detta i text utan bildexempel. Men så här antecknade jag :

En foderrand
ändrar inte vinkeln på hoven. Foderränder går både lite inåt och utåt  (min kommentar, jag gissar som typ tvättbräda) De syns mest på den nedre delen av hoven, går inte så högt upp.


En fångrand går alltid inåt och ändrar vinkeln på hoven.

Ser man att fångranden går runt hela hovkapseln kan det tyda på en sänkning. Syns den bara fram i tån kan det vara roterat (hovben)


Beskrivningarna känns lite fattiga, men poängen är kanske att det är skillnad på ränder och ränder... att de är olika saker om man väljer att göra en grövre uppdelning. Det är "antingen eller", inte som att en foderrand kan övergå till en fångrand. Isåfall kommer det väl nya och så får man göra ny analys... ;o)


Det här är väldigt teoretiskt och jag har ingen egen erfarenhet av detta. Bäst att säga det =)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0