Studie i mular 2008-2010

Det här är Because' mule dec 2008. Jag reflekterade bara då över att den är ojämn, men tänkte inte mer på det just då. Jag har tagit mycket (detalj)bilder förut som jag märker nu att jag har användning för när jag vill kolla en del saker "före" och "efter" ;o). Fastän det inte fanns nån medveten tanke bakom det då =)







Dec 2008

Idag lyckades jag ta bilder nästan underifrån igen, som sagt, det är lite knepigt att vänta in att han ska bli intresserad av nåt annat så man får vara ifred därunder !

Jag hoppas man ser ungefär iallafall att nu är läpparna mer symmetriska. Kanske inte helt, räknar jag inte heller med =) men bättre. Ska göra nytt försök, glömde kolla tändernas framrad också idag, men senast jag kollade var de inte jämna fastän läpparna jämnat till sig.


Idag:






Våren 2009, närmare bestämt 15 april hände 2 saker. Dels tog jag dit tandläkaren som fixade tänder, dels fick Because för första gången kraniosakral behandling. Det var då Helena Johnson, (Stockholm)

http://www.helenajohnsson.se/ som var i trakten så jag kunde passa på att anlita henne. Hon var den som jag kände då som kommit längst i sin KS-utbildning. Hon är färdig KS-terapeut på både människa och häst.

Av henne fick Because en fin genomgång främst av kraniet. Lite trögt och jobbigt hade han det med nacken, (OA) men han är väldigt tacksam att jobba med så han tog åt sig alltihop med hull och hår, till slut släppte det även i nacken.
Han var därför ganska omtumlad efteråt, och trampade lite luft med frambenen främst, hejå hå var e golvet?  ;o)
Han är lättpåverkad när han inte har nåt emot att "släppa in" även om det såklart blir jobbigt på en del grejer även för honom.

Därefter fick han ett par uppföljande behandlingar under maj även av Maja Göransson, Njurunda, på lite allt möjligt framifrån och bak. Jag minns inte om det var efter första eller andra gången av dessa som det tog rejält på hans bakdel. I ett par dagar efteråt var han seg och vinglig i bakbenen så det var riktigt lustigt att se honom gå till och från sommarhagen. På tredje dagen hade det nog släppt och på fjärde dagen helt ok. Hela magen och bäckenet med tarmar hade tacksamt fått sig en bra skjuts.

Sen har jag fortsatt på deras arbete på egen hand så gott jag kunnat eftersom jag kommit igång med den egna utbildningen och successivt lär mig mer. Så nu följs hästarna och jag åt i utvecklingen tillsammans. Det här året har verkligen varit ett lyft, för båda hästarna. Men kanske främst Because som hade mest behov av hjälp för att fungera. Så många gånger som jag suttit upp på honom i vinter har jag nog inte ridit honom på sammanlagt flera år ;o)

Nu har jag inte haft så bra koll när det började synas förändringar i ansiktet alltså. Det har jag nog bara börjat uppmärksamma i höst-vinter och på allvar nu.

Because' problem med tuggeriet har blivit bättre men är inte helt borta eftersom det fortfarande finns tandfickor där det samlas hö, särskilt om det är en viss "dimension" och storlek på höt. Jag tror både tandläkarbesöket och KS- behandlingarna har gjort sin nytta för att släppa på spänningarna i kinderna t ex.

Hade inte tänderna blivit putsade (han kan få en hake bak ibland) hade han varit mer låst i bettet även om KS-behandlingen tillfälligt kan släppa på trycket. Men då hade det nog lättare gått tillbaka. Samtidigt tror jag det kanske inte bara hade hjälpt med att fixa tänderna. Det lättar ju också på trycket, men behöver nog mer hjälp i låsningar och följdlåsningar i hela kraniet, som ju KS är väldigt bra på.

Jag har som sagt inte sett att själva bettet - tandraden - har ändrat sig, utan det är mest de omliggande vävnaderna och ligamenten som slappnat av, låtit kraniumbenens förhållande till varandra och inre käk- och ansiktmusklernas sammandragningar slappna av. Det har ju kommit eftersom. "Läpparna" föll inte på plats bara för att tänderna har blivit putsade så att säga.
Intressant är det när man faktiskt SER förändringar. (Tack vare bilder, annars är det ju svårt att lita på vad man ser, kan det stämma undrar man ? ;o)
Även om man nu inte vet exakt hur förändringarna kommer till. Det kan man ju spekulera i. Och analysera som jag gjort ovan! Men jag påstår inte att det absolut ÄR så. Jag tror och hoppas väl på det bästa oavsett =) De verkar ju åtminstone bara bli yngre och yngre ;o)

Tänk ändå vad ofta man inte ens märker "små" detaljer, sånt är skojigt att studera hur som helst!!! Och sen är det ju helheten som hänger ihop allt, även om det är roligt att då och då förlora sig i detaljer hihihi.

Det här är som alla förstår bara en liten tårtbit i hela historien. Men ni ser ju, det blev TILLRÄCKLIGT långt ändå.
Så good bye för den här gången!

Kommentarer
Postat av: Ming Niku

Ja, verkligen Because's läppar tydligt mer symmetriska. Väldigt stor skillnad, vilket betyder att det hänt mycket mer i kroppen.

Mvh

Ming

2010-01-23 @ 19:40:02
Postat av: Ingela

Ja, det är så jag tror man kan tolka det också, fint att du påpekar det. Det man faktiskt "ser" är bara toppen av isberget !?

2010-01-24 @ 09:43:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0