Horsenality profiler på Trollrik och Because, amatörbedömning =)

http://files.parelli.com/HorsenalityChart.pdf


Tack Camilla (http://sartorius.zoomin.se/blogg/permalink-20100411-320924.html),
för länken till häst-profilen, skojigt! =)  

Lättast att "profilera" ut av mina hästar är nog Trollrik. Att han är högerhjärnad har nog t.o.m. jag förstått ;o)
Because borde vara mer vänsterhjärnad tycker jag, åtminstone mer jämn, men han är klurigare på många vis ...;o) och kanske tyder även det på vänsterhjärnad =D

Jag får nog prickar på Trollrik hela vägen längs högerhalvan på cirkeln, men om jag går på orden som står på toppen resp botten:
toppen; Charismatic & ambitious
och botten; content, sweet,
så lutar det nog starkare åt det första paret, dvs extrovert.
Men han är ofta också väldigt nöjd och "sweet", när man gör sånt han tycker om blir han ju genast så....

En del ord har jag svårt att tyda och därmed att applicera på speciellt Because.

Ingen av hästarna är ju vältränad (nu längre ;o) Men de har ju varit extremt vältränade och jag vet ju hur de var när de var tränade, dvs om de är t ex uthålliga eller atletisk eller energiska.
Ska jag lägga in nåt av det i bedömningen?

Eller handlar t ex "uthålligheten" bara om de är mer eller mindre uthålliga i "huvudet"? Dvs om de blir uttråkade eller faktiskt trötta fort av träning, övningar eller dyl. Trollrik blir trött i huvudet, medan Because blir uttråkad ;o)

De kan ju vara väldigt uthålliga fysiskt men inte psykiskt, ska jag lägga in allt i bedömningen.... hm.

Ja, när jag ser närmare på det så måste Because vara väldigt vänster hjärnad, särskilt intorvert, de orden är ju bara Because; clever, calm, pålitlig och consistent (hittar inget bra ord för det, någon som har?)

Because är också smart och snabb att lära, MEN.... om han VILL, han vill bestämma själv vad som ska göras eller inte, men det är inget snack om saken att han lär sig ganska direkt, men sen påverkar lusten väldigt mycket.

Då står ju Trollrik för det ambitiösa istället. Men han är väldigt mycket BÅDE introvert OCH Extrovert (på höger sida alltså). Jag kan inte avgöra vilken som ev är dominant? Han har förmodligen förmågan att växla snabbt också.

De är verkligen varandras motpoler känns det som. Tar jag de andra motpolerna där det står; tolerant resp sensitive. Då är ju Because den tolerante och Trollrik den väldigt sensitiva, hur de agerar utåt. Because är sensitive på ett annat sätt, dvs att han "tar in", men han tar inte åt sig på samma sätt som Trollrik.
Because har mer lugn i sig och därför tid att vara betraktare och funderare (som matte? ;o). Det är nog Trollrik lite för känslig för, han kan inte bara betrakta, han behöver reagera också.

Lekfull är Because också, (Trollrik ännu mer) men då kanske ofta med människor? Han leker också en del i hagen med de andra hästarna. EN dag fick jag ett meddelande att han och Macke stod och drog i en stor plastbit från höbalen, ungefär som två hundar om en pinne. Till slut fick Because taget om den och stack i väg och så jagade de varandra, typ , hihi, OM jag hade varit där och fått se det jag med.


Slog upp lite nya ord som jag inte sett förut. Gör mig en liten ordlista, bra att ha =)

ett helt nytt ord här,

exuberant!

det var ju ett väldigt trevligt ord ;o)

# levnadsglad

# sprudlande

# strålande

# översvallande

submissive var också nytt

# foglig

# lydig

# lätthanterlig

# undergiven

# ödmjuk




Kommentarer
Postat av: Camilla

Vad kul att se!

Tycker det är så spännande med horsenalitys ju. :)

2010-04-15 @ 17:25:09
URL: http://sartorius.zoomin.se
Postat av: Ingela

hm, det blev olika kartor, den som Camilla har på sin sida ser jag har ju många fler ord, både i tårtbitarna och i kanterna där det var 1 eller 2 ord som motpoler. På Camillas är det ju 4 ord! Men jag fick bara med den enklare varianten på länken, Jag tyckte väl också det var färre variabler.



Kanske vore till mer hjälp med några fler ord.

2010-04-15 @ 22:15:11
Postat av: Ingela

ah, nu såg jag en skillnad, jag hittade visst en karta som bara var POSITIVE, det står visst positive på den också ju, så att man ska se skillnad. Nu hamnade jag på en som det inte står nåt speciellt på men som är mer bara negativa beskrivningar, hm, det blev ju ne ny vinkel på det hela. Nu är ju ingen av dem varken left eller right eller introvert eller extrovert =D heheeh

2010-04-15 @ 22:54:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0