Projektioner på häst

Återigen tycker jag att jag läser samma saker fast i olika sammanhang och på olika sätt ;o)


"Och så såg jag mer och mer av mig själv genom min häst, om jag var splittrad eller djupsinnig, om jag var ytlig eller seriös, om jag visade rädsla, eller värme, öppenhet och sympati. Allteftersom veckorna gick, blommade hästen upp, trots sin ålder. Hans ögon lyste, han rörde sig elegantare och han fick en stoltare och säkrare utstrålning."
Nu fick jag komma upp på ryggen på honom."

K F Hempfling

HÄSTARNAS BUDSKAP

Projektioner

”För att bli medveten om sitt eget innersta väsen, ja om världens egentliga natur, måste man dra tillbaka sina projektioner, för vi ser aldrig den andra sådan han eller hon faktiskt är, utan alltid utifrån oss själva. Det vi ser hos den andra är samtidigt en del av oss själva. Det förutsätter visserligen, att den andra så att säga erbjuder en ”krok” att häkta projektionen på, men i grund och botten är det alltid så att man, för att känna igen ett karaktärsdrag hos en annan, måste ha det draget själv.”

(GUY CORNEAU i boken ”Kärlekskriget”)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0