Passiv kraniosakral behandling

Hej!

Just nu är jag lite extra fascinerad av den härliga bonusen man får när man behandlar en häst, dvs att man får fler på köpet ;o) de övriga hästarna runtomkring som får/tar passiv behandling. Har varit med om flera roliga och talande såna.

Men jag börjar på hemmaplan med mina egna två. På kvällen direkt efter jag kommit hem från HÄST-I:an kunde jag ju inte låta bli att bara få liiite kontakt med en av dem, kallblodet Trollrik. Jag tänkte att jag börjar med det svåraste på honom, haha. Nasale, han har varit en het travare med hårt spända spärrgrimmor och bett i många år.
Han är verkligen supersnäll men som väntat blev det jobbigt med näsan, nickningar med huvudet och skrapningar med framhovarna, men smet iallafall inte ifrån mig, raringen. Vi stod ute i mörkret på gården. Det lugnade sig och blev väl nånting, men säkert inte fullt ut, för det behöver man säkert göra en hel del annat också till hjälp, men klockan var väl 23 redan. Vi får jobba vidare på det allt eftersom.

Hur som helst, dan därpå tänkte jag öva lite kraniumben på den andra också, varmblodet Because. Nu kommer jag in på en mysig sån här passiv behandling, som var kul att observera.

Because fick stå inne på stallgången som i vårt stall är ca 2 hästlängder lång. Utanför stalldörren ca 2 hästlängder bort står Trollrik och har full koll på att det är nåt på gång och ställer sig för att vara mottaglig.

Jag börjar på Because' rumpa nånstans, kommer inte ihåg exakt vad. Men ser att Trollrik har "KS-öron" och "KS-ögon" påkopplade. Ser helt borta ut, men har som sagt full koll.

När jag förflyttar mig inne i stallet längre fram mot Because' hals och huvud, vad gör Trollrik då? Han kvicknar till och känner att han på nåt sätt hamnat utanför den zon som han tydligen tycker känns lämplig, så han följer efter och flyttar fram sig lika långt, dvs ungefär en hästlängd så han hamnar alldeles utanför i stallöppningen. Så är läget lugnt igen och vi jobbar på, alla nöjda.

Sen börjar jag komma till framsidan av Because och jobbar med frontale, parietale och ethmoid tror jag det var, några av de nya erfarenheterna vi just fått ;o)

På Because går detta alldeles utmärkt, finns inget ställe som inte går att komma åt, han är en perfekt nybörjarhäst för sånt här hihi.

Jag är så inne i det just då att jag knappt märker hur Trollrik smyyyyyger in på stallgången han med, skolösa som de är kan de tassa som indianer ;o) Han får precis plats när han ställer nosen i Because' yviga svans.

(sådär står vi rätt ofta, på tåg.
Bra när man har 2 st som ska tas om hand, att man kan ta båda samtidigt? Ibland står jag vid bakre hästens rumpa och försöker få med alltihop i en lång linje, hästarna verkar tycka det är skitkul, de står ju oftast lösa så de gör ju som de vill.)

OCH, nu kommer det roliga..... När jag sedan fortsätter på Because med .... NASALE... då vänder Trollrik som "sovit i svansen" ;o) på en femöring och lugnt men bestämt vänder sin egen rumpa mot Because rumpa så att hans huvud hamnar i stalldörren. MÅnntro i en säker zon för att inte bli lika påverkad.

De där zonerna verkar ju variera mycket för vad de vill styra själva, men det räckte kanske den här gången med att bara vända på sig. För han vill ju samtidigt helst vara så nära han kan,och "får" för "chefen" Because. När det vankas behandling. Men det blev väl lite för mycket med nasale 2 dgr i rad, trots en passiv variant?

Jag blir som sagt så fascinerad av det här med passiv behandling just nu så jag tappar ibland fokus på den hästen jag "ska" koncentrera mig på. Det är väl en fas jag ska igenom, de får väl passiv behandling allihopa då. Verkar få minst lika bra effekt? Och så långa stunder blir det nog inte heller som jag hoppar över skakeln!

Med det säger jag godnatt!

Kommentarer
Postat av: Elisabeth

Sååå spännande det verkar.. och vilken lång och gedigen utbildning du verkar få.

2009-09-27 @ 07:49:58
URL: http://eharstrom.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0